v.p. (epistol─â cvasi-clandestin─â)

Lui Vio, la 60 de ani   S─â te fi z─ârit ├«nt├óia oar─â ├«n vacarmul unei adun─âri
Cite┼čte

Viorel Pîrligras: risipitorul de har

Viorel Pîrligras e un risipitor: al darurilor cu care a fost binecuvântat, al pasiunii pentru
Cite┼čte

Umberto Eco ÔÇô un medievist ├«n postmodernitatea virtual─â

Umberto Eco ÔÇô un medievist ├«n postmodernitatea virtual─â   (Aproxim─âri ipotetice) George Popescu   ┬á Printre cele mai ascu┼úite, inventive ┼či rafinate
Cite┼čte

Geo Vasile ÔÇô traduc─âtorul congener cu Gellu Naum

Geo Vasile ÔÇô traduc─âtorul congener cu Gellu Naum   Numele lui Geo Vasile l-am ├«nt├ólnit, cred, ├«nt├óia
Cite┼čte

la carta bionda del Caff├ę del Turco

la carta bionda del Caff├ę del Turco   ci sono altri hamletÔÇŽ la carta bionda del Caff├ę del
Cite┼čte

Gela Enea sau revolta disimulat─â elegiac

Ceea ce surprinde la întâia lectură a poeziei din cea de-a doua carte de versuri
Cite┼čte

Poezia ÔÇĺ sinonimie a onticului

Cu un debut revuistic ├«n ├«ndep─ârtatul 1973 ├«n revista sibian─â ÔÇ×TransilvaniaÔÇŁ ┼či cu botezul lui
Cite┼čte

disidenţă vs. rezistenţă prin cultură

  ├Än acest eseu propun o clarificare a dihotomiei disiden┼ú─â/ rezisten┼ú─â care pare sub├«nscris─â, din p─âcate,
Cite┼čte

La Rio de Janeiro Un cartier luxuriant ca un biliard al viitorului Braziliei

Se vor împlini în curând trei ani de la preluarea puterii, în Brazilia, de către
Cite┼čte

Mario Luzi: o poezie inedit─â

Am scris despre poetul italian finalist, trei ani consecutivi, al Premiului Nobel, o monografie (Povara
Cite┼čte

Eugenio Montale

    ├Än fum De c├óte ori te-am a┼čteptat la gar─â ├«n frig, ├«n cea┼ú─â. M─â plimbam tu┼čind, cump─âr├ónd ziare
Cite┼čte

Un studiu de Italo Calvino

Sfidarea labirintului[i]   1. De la revolu┼úia industrial─â, filosofi, literatur─â, art─â au cunoscut o traum─â pe care
Cite┼čte

Michele Ranchetti și poezia epifanică

Michele Ranchetti și poezia epifanică Michele Ranchetti, născut la Milano în 1925, decedat la Florenţa, în
Cite┼čte

ÔÇ×Rom├ónia ÔÇô al treilea ┼ú─ârm al fluviului care curge ├«n─âuntrul meuÔÇŁ

Interviu cu poetul, romancierul, traduc─âtorul ┼či academicianul brazilian MARCO LUCCHESI Marco Lucchesi 1Sosit pentru a nu
Cite┼čte

Incon┼čtien┼úa p─âc─âtoas─â a unor ÔÇ×formatoriÔÇŁ de opinie

Iată ce scriam cu mai bine de patru ani în urmă; mai exact, în 23
Cite┼čte

Mario Costantini

Mario Costantini: Pe drumul spre casă George Popescu  Au trecut aproape două decenii de când, în medievala
Cite┼čte

Eleanor Mircea Insolitarea ludic─â a cotidianului

Eleanor Mircea Insolitarea ludic─â a cotidianului   Din noul (merituos ╚Öi provocator) val de poe╚Ťi craioveni, Eleanor Mircea
Cite┼čte

Alda Merini

Alda Merini I poeti lavorano di notte / Poe╚Ťii lucreaz─â noaptea ÔÇ×C├ónd sunt ├«ntrebat─â de unde se
Cite┼čte

EUGENIO MONTALE Misterul unui poet. Ezra Pound.

EUGENIO MONTALE Misterul unui poet. Ezra Pound. (ap─ârut ├«n ÔÇ×Corriere dÔÇÖinformazioneÔÇŁ, 26-27 aprilie 1958, apoi ├«n colec╚Ťia
Cite┼čte

Andrea Zanzotto: o nou─â Divina Mimesis

Andrea Zanzotto: o nou─â Divina Mimesis ┬áGeorge Popescu ┬áAndrea Zanzotto, ÔÇťcel mai bun dintre poe╚Ťii italieni n─âscu╚Ťi
Cite┼čte

Ispite apocrife ┼či exorciz─âri poietice

6 decembrie 2016
Autor

├Äntre un stop-cadru fellinian ┼či o stamp─â de t├órziu settecento au colaborat cu autoarea, la proiectarea copertei ultimului volum de versuri publicat de Ruxandra Cesereanu, la editura Dacia, ├«n seria ┬źPoe┼úii Clujului┬╗, Mihai Benea ┼či Alexandru Pecican: fericit─â idee, m─â gr─âbesc s─â subliniez, c├ót timp cartea ├«n sine e o provocare, ├«n linia deja ┼čtiut─â a acestei poete iconoclaste, dispus─â s─â-┼či joace, funambulesc, ca aici, un fel de ÔÇťultimÔÇŁ pariu al s─âu cu resursele poeticit─â┼úii.

├Än ordinea unui prim palier al lecturii, autoarea c─âr┼úii intitulate Vene┼úia cu vene violete. Scrisorile unei curtezane, mimeaz─â, ├«n regim autoironic, registrul intertextualit─â┼úii: poemul ini┼úial, intitulat deloc inocent, ┬źVene┼úia terminus┬╗, pune ├«n racursiu celebrul sonet eminescian, ├«n care partitura contrapunctic─â marcheaz─â nu at├ót o distan┼ú─â ├«ntre modele de producere a textului poetic, c├ót mai degrab─â o tentativ─â de rescriere de tip palimpsestic.

├Än realitate, resortul esen┼úial al poeziei Ruxandrei Cesereanu din acest volum apar┼úine unei poetici apocaliptice. ├Än aceast─â perspectiv─â, alegerea Vene┼úiei ca topos al unei aventuri deschis asumate la limita fantasticului ┼či al funambulescului ni se pare c├ót se poate de ilustrativ─â. Cine a fost, fie ┼či pentru c├óteva ore, ├«n bizara cetate italic─â, fost─â c├óndva o ÔÇťm├óndr─âÔÇŁ Republic─â marinar─â, resimte, la lectura c─âr┼úii Ruxandrei Cesereanu, aproape ├«ntreaga ├«nc─ârc─âtur─â a fanteziei pe care autoarea ├«┼či joac─â, a┼ča cum anticipam, chiar rostuirea poetic─â. Cetate f─âr─â mari poe┼úi, ai ei, ┼úin s─â precizez, cu o istorie spuzind ├«ns─â ├«n personaje, mai ales literare, La Serenissima, cum o numise Byron, are ├«nc─â o putere de seduc┼úie ce nu elimin─â st─ârile umorale, dar care alimenteaz─â spiritul fantast p├ón─â ├«n punctul ├«n care sensul degrad─ârii (al decaden┼úei, sugereaz─â ├«n mai multe locuri autoarea) etaleaz─â, oric├ót de paradoxal, toate agrementele extazului. Un extaz morbid, fie, de apocalips─â ├«n ordinea imediat─â a lucrurilor, dar ┼či de salvare, in extremis, pe culoarele mai cur├ónd al livrescului care, ├«n lagun─â, se suprapune p├ón─â la substituire cu realul.

Structura volumului e fals ori fantezist epistolar─â: poeta imagineaz─â o destinatoare a unor scrisori, ├«n a c─ârei descenden┼ú─â fantast─â ├«┼či ├«nscrie propria biografie, ├«ns─â, ca ├«ntr-un roman puzzle, las─â s─â se dizolve reperele unei reprezent─âri lineare spre a crea o entitate (biografic─â) bizar─â, la limita ├«n care orice identitate de sex se evapor─â. Demersul ┼úinte┼čte nu doar generarea unei confuzii a timpurilor, ci chiar o poten┼úare a sim┼úurilor cu scopul nu totdeauna disimulat de structurare, astfel, a unui fel de Babilonie: nu idiomurile s-au amestecat aici, ci chiar sim┼úurile de care vorbeam mai ├«nainte. Topoii poetici devin de-acum ÔÇťai ispitei ┼či ai ambiguit─â┼úiiÔÇŁ.

De aici, gradul foarte last de referen┼úialitate (├«n care intr─â Eminescu, Borges, Cesare Pavese, Giorgio De Chirico, spre a nu mai vorbi de personajele imaginare), dar ┼či decizia, la nivelul poiesis-ului, de a pune cuv├óntul la lucru, ├«ntr-o tentativ─â liminar─â de exorcizare a ÔÇťdecadentuluiÔÇŁ l─âuntric. Amploarea unor pagini ce exceleaz─â ├«ntr-un descriptivism frust ┼či alternarea lor cu versuri amintind mai cur├ónd de ├«nfior─ârile ermetice ale unui poet precum Sandro Penna, el ├«nsu┼či unul din ultimii mari poe┼úi peninsulari aclimatiza┼úi ├«n Lagun─â confer─â discursului acestui volum extrem de particular dimensiunea unui demers poetic ├«mpins p├ón─â la ultima limit─â a poeticit─â┼úii, a┼ča cum lecturile noastre ÔÇťmoderneÔÇŁ ne-au l─âsat-o drept mo┼čtenire.

O carte cu adevărat excepţională, asupra căreia critica literară merită să întârzie mai mult decât o face de obicei. Ceea ce ne propunem s-o facem, la rândul nostru.

 

21.02.2002

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

+ trei = 11

Arhiva

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Noi   Ian »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031