v.p. (epistol─â cvasi-clandestin─â)

Lui Vio, la 60 de ani   S─â te fi z─ârit ├«nt├óia oar─â ├«n vacarmul unei adun─âri
Cite┼čte

Viorel Pîrligras: risipitorul de har

Viorel Pîrligras e un risipitor: al darurilor cu care a fost binecuvântat, al pasiunii pentru
Cite┼čte

Umberto Eco ÔÇô un medievist ├«n postmodernitatea virtual─â

Umberto Eco ÔÇô un medievist ├«n postmodernitatea virtual─â   (Aproxim─âri ipotetice) George Popescu   ┬á Printre cele mai ascu┼úite, inventive ┼či rafinate
Cite┼čte

Geo Vasile ÔÇô traduc─âtorul congener cu Gellu Naum

Geo Vasile ÔÇô traduc─âtorul congener cu Gellu Naum   Numele lui Geo Vasile l-am ├«nt├ólnit, cred, ├«nt├óia
Cite┼čte

la carta bionda del Caff├ę del Turco

la carta bionda del Caff├ę del Turco   ci sono altri hamletÔÇŽ la carta bionda del Caff├ę del
Cite┼čte

Gela Enea sau revolta disimulat─â elegiac

Ceea ce surprinde la întâia lectură a poeziei din cea de-a doua carte de versuri
Cite┼čte

Poezia ÔÇĺ sinonimie a onticului

Cu un debut revuistic ├«n ├«ndep─ârtatul 1973 ├«n revista sibian─â ÔÇ×TransilvaniaÔÇŁ ┼či cu botezul lui
Cite┼čte

disidenţă vs. rezistenţă prin cultură

  ├Än acest eseu propun o clarificare a dihotomiei disiden┼ú─â/ rezisten┼ú─â care pare sub├«nscris─â, din p─âcate,
Cite┼čte

La Rio de Janeiro Un cartier luxuriant ca un biliard al viitorului Braziliei

Se vor împlini în curând trei ani de la preluarea puterii, în Brazilia, de către
Cite┼čte

Mario Luzi: o poezie inedit─â

Am scris despre poetul italian finalist, trei ani consecutivi, al Premiului Nobel, o monografie (Povara
Cite┼čte

Eugenio Montale

    ├Än fum De c├óte ori te-am a┼čteptat la gar─â ├«n frig, ├«n cea┼ú─â. M─â plimbam tu┼čind, cump─âr├ónd ziare
Cite┼čte

Un studiu de Italo Calvino

Sfidarea labirintului[i]   1. De la revolu┼úia industrial─â, filosofi, literatur─â, art─â au cunoscut o traum─â pe care
Cite┼čte

Michele Ranchetti și poezia epifanică

Michele Ranchetti și poezia epifanică Michele Ranchetti, născut la Milano în 1925, decedat la Florenţa, în
Cite┼čte

ÔÇ×Rom├ónia ÔÇô al treilea ┼ú─ârm al fluviului care curge ├«n─âuntrul meuÔÇŁ

Interviu cu poetul, romancierul, traduc─âtorul ┼či academicianul brazilian MARCO LUCCHESI Marco Lucchesi 1Sosit pentru a nu
Cite┼čte

Incon┼čtien┼úa p─âc─âtoas─â a unor ÔÇ×formatoriÔÇŁ de opinie

Iată ce scriam cu mai bine de patru ani în urmă; mai exact, în 23
Cite┼čte

Mario Costantini

Mario Costantini: Pe drumul spre casă George Popescu  Au trecut aproape două decenii de când, în medievala
Cite┼čte

Eleanor Mircea Insolitarea ludic─â a cotidianului

Eleanor Mircea Insolitarea ludic─â a cotidianului   Din noul (merituos ╚Öi provocator) val de poe╚Ťi craioveni, Eleanor Mircea
Cite┼čte

Alda Merini

Alda Merini I poeti lavorano di notte / Poe╚Ťii lucreaz─â noaptea ÔÇ×C├ónd sunt ├«ntrebat─â de unde se
Cite┼čte

EUGENIO MONTALE Misterul unui poet. Ezra Pound.

EUGENIO MONTALE Misterul unui poet. Ezra Pound. (ap─ârut ├«n ÔÇ×Corriere dÔÇÖinformazioneÔÇŁ, 26-27 aprilie 1958, apoi ├«n colec╚Ťia
Cite┼čte

Andrea Zanzotto: o nou─â Divina Mimesis

Andrea Zanzotto: o nou─â Divina Mimesis ┬áGeorge Popescu ┬áAndrea Zanzotto, ÔÇťcel mai bun dintre poe╚Ťii italieni n─âscu╚Ťi
Cite┼čte

Seducţia confesivului

11 august 2013
Autor

Aflat─â la cea de-a doua sa carte de versuri, Anca Moldoveanu probeaz─â nu doar o poten┼úare a voca┼úiei sale lirice, de altfel indiscutabile, ci ┼či o extindere a registrului tematic. Pentru┬á autoarea acestei plachete cu un titlu asumat augustinian (Confesiuni), actul poetic este, ├«nt├ói de toate, m─ârturie. ┼×i m─ârturisire. C─âci dac─â existen┼úa este un dar divin, asumarea ei presupune, ├«n egal─â m─âsur─â, recuno┼čtin┼ú─â ÔÇô fa┼ú─â de cel ce ┼úi-a d─âruit-o ÔÇô ┼či ├«n acela┼či timp responsabilizarea la nivelul propriei con┼čtiin┼úe: un demers ├«ntre imn ┼či rug─â, ├«ntre care se insinueaz─â, timid dar ┼či temerar, un abia disimulat ton al unei impreca┼úii ┼čoptite, semn ┼či simptom al nelini┼čtii generate de ne├«n┼úelegerea unei lumi ├«n disolu┼úie.

Ne├«n┼úelegerea nu mai e marc─â a acelei incomprehensiuni de natur─â ontologic─â c├ót mai cur├ónd efect al unei maturiz─âri sub presiunea timpului care fuge ireparabil (Sunt trist─â, Doamne, / Sunt trist─â c─â nu mai ├«n┼úeleg aceast─â lume, / C─â nu-mi mai g─âsesc locul ├«n ea, / Nu este numai p─ârul meu alb / ┼×i oboseala ce-o simt l├óng─â t├ómple, / Nu este neputin┼úa mea care ne desparte, / Nici r─âutatea oamenilor, / Nici ceasurile mele de neodihn─â, / Insomniile. / Sunt at├ótea lucruri de care s─â m─â leg, / Florile, copiii, lumina Ta, / Dar orice a┼č face, / Nimic nu m─â mai ├«mpac─â cu mine / Dezv─âluie-mi, rogu-te, Doamne, / Misiunea mea!), tocmai acea luarea ├«n posesie a unui destin care-┼či denun┼ú─â precaritatea.

Lirismul Anc─âi Moldoveanu ├«┼či rezerv─â, f─âr─â ostenta┼úie, atributul unei directe┼úi (invocarea dialogic─â a divinit─â┼úii alterneaz─â cu acel tu al persoanei prin care confesiunea coboar─â la nivelul unei cotidianit─â┼úi ├«n care deceptivul evit─â culpabiliz─ârile gratuite) ce sf├ór┼če┼čte prin a poten┼úa ├«nc─â ┼či mai mult registrul interogativ: Ne ur├óm ┼či ne iubim ├«n acela┼či timp, dragul meu./ Ne ur├óm pentru partea ├«ntunecat─â a fiin┼úei noastre, / Care ne-a f─âcut de la ├«nceputurile lumii vr─âjma┼č. / Ne ur├óm pentru neputin┼úele noastre, / A mea de-a nu z─âmisli f─âr─â tine, / A ta de-a nu putea na┼čte urma┼či. / Ne iubim pentru at├ótea zeci de motive, / C─â suntem liberi, c─â suntem lumino┼či, / C─â suntem ├«mpreun─â de la facerea lumii, / N─âsc├óndu-ne ┼či sprijinindu-ne mereu.

P─âtruns destinal ├«n lume, de la facerea ei, sub semnul p─âcatului adamic, r─âul se distribuie ÔÇô nu doar aleatoriu ÔÇô ├«n dispre┼úul oric─ârui efort de emancipare de sub pagoda sa tumefiant─â; lumea, fire┼čte, ┼či-a pierdut pietatea (Tr─âim ├«ntr-o lume nemiloas─âÔÇŽ), odat─â ce ┼či-a pierdut ┼či voca┼úia suferin┼úei (ÔÇŽsuferin┼úele sunt puse la zid), ├«ntruc├ót spectrul indiferen┼úei st─âruie ├«n toate, ├«n timp ce locul r─âmas gol e locuit intempestiv de mai toate scoriile nedrept─â┼úii: Sunt la ordinea zilei / Cei puternici, care ┼čtiu s─â calce / C├ót mai bine ├«n picioare, / Nim─ânui nu-i mai pas─â, / Cei slabi se pl├óng degeaba c─â-i doareÔÇŽ) ┼či, fire┼čte, totul e al datului, ontic destinat.

┼×i, iar─â┼či, dep─â┼čind nu f─âr─â dramatism aceste p─âc─âtoase insidii ce macin─â aceast─â fug─â irepresiv─â a timpului ÔÇô ┼či a existen┼úei -, eul liric revine, ca ├«ntr-un pact co┼čmaresc, la instan┼úa divin─â, oscil├ónd, nu mai pu┼úin dramatic, ├«ntre acelea┼či tonalit─â┼úi extreme ale unui portativ p─âstrat, astfel, departe de pericolul discursivit─â┼úii.

Ipostaza feti┼úei speriate, ├«n c─âutarea unui sens al lumii / ┼či al vie┼úii /, nu pare, ├«n viziunea autoarei, altceva dec├ót un alt denun┼ú al unui divor┼ú (de aceea┼či lume ce pare a-┼či fi tr─âdat rosturile!) ┼či acesta indus ├«n condi┼úia noastr─â temporal─â ┼či din care nu exist─â ie┼čire, din moment ce, oricum, lumea nu mai poate fi ├«n┼úeleas─â; c─âutarea ÔÇô nu neap─ârat pascalian─â, ├«n ciuda accentelor dubitative ÔÇô vizeaz─â ÔÇ×planulÔÇŁ lui Dumnezeu. G─âsirea, care, se ├«n┼úelege, este numai c─âutare, este mereu ├«n intimitate, ├«n interioritate ┼či, ├«n consecin┼ú─â, colocviul cu divinitatea devine o alt─â form─â a unui solilocviu c─âruia discursul poetic i se livreaz─â cu autenticitatea unui act existen┼úial.

Anca Moldoveanu atest─â, prin acest nou volum, o voca┼úie poetic─â suveran─â, c─âreia i se d─âruie┼čte cu aceea┼či pasiune ┼či patim─â cu care ├«┼či tr─âie┼čte ad├óncile nelini┼čti.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

× trei = 27

Arhiva

august 2013
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Iul   Sep »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031