* mai sunt m├óini pe care nu le-am atins mai sunt ochi care nu m-au privit urechi la
Cite┼čte

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ     Lucian Irimescu probeaz─â una dintre calit─â╚Ťile esen╚Ťiale ale artei
Cite┼čte

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ   O dezbatere asupra condi┼úiei istoriilor literare ast─âzi, a┼ča
Cite┼čte

Cronos contra Cronos: suspensia poetic─â a nostalgicului

Consacr├óndu-se la ÔÇô ┼či cu ÔÇô deplin─â maturitate cercet─ârii literare, autoarei, printre altele, a unei
Cite┼čte

Premiul literar: ├«ntre recunoa┼čtere ┼či consacrare

  N-am fost niciodat─â un fan al premiilor literare. Trat├óndu-le, ├«n principiu, cu plusul de relativism
Cite┼čte

Oriana Fallaci ÔÇ×Un marxist la New YorkÔÇŁ

Oriana Fallaci   Un marxist la New York   Iat─â-l c─â sose╚Öte: fragil, arz├ónd de miile sale dorin┼úe, de
Cite┼čte

Maria Corti: Avantext

Termenul ²avantext² e de-acum utilizat din două puncte de vedere în mod necesar divergente, unul
Cite┼čte

Marcuse- Heidegger ┬źScrisorile anului zero┬╗

De┼či foarte cunoscut ├«nc─â din manifestarea sa pe scena istoriei, episodul Rectoratului lui Heidegger la
Cite┼čte

Nadia Cavalera

Nadia Cavalera Ultra-experimentalism sau poetica nonsensului apocaliptic   Cu c├óteva luni ├«n urm─â, am primit din Italia un
Cite┼čte

Alda Merini: 17 poeme

Am v─âzut pe c├ómpul tinere┼úii ceva ce de departe se ivea: era culoarea fanteziei ┼či-n cer pornit-am s─â
Cite┼čte

Alfonso Gatto: ╚śapte poeme

Sur├óz├óndu-╚Ťi ┬á Sur├óz├óndu-╚Ťi ├«nseamn─â a muri, ├«mping├ónd cuv├óntul spre t─âr├ómul acela u┼čor spre cochilia ├«n zumzet spre cerul ├«nser─ârii, spre orice lucru
Cite┼čte

Cioburi

Am uitat s─â-┼úi spun (totdeauna se uit─â esen┼úialul): gr─âdina m-a uitat ┼či mama n-a putut cuprinde ├«n
Cite┼čte

nu mai există catifea nici speranţă

nu mai exist─â catifea nici speran┼ú─â   ai zis atunci ╚Öi mi-ai mai zis s─â scrii despre mine
Cite┼čte

Cea mai urâtă zi dintotdeauna

Cea mai ur├ót─â zi dintotdeauna   G─âsesc prin spa╚Ťiul virtual, cel accesibil nou─â(?) o informa╚Ťie interesant─â ÔÇô
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Loredana Magazzeni - Miraculoasa ran─â

    Miraculoasa ran─â - ┬á ÔÇ×Dezordinea mea. ├Än asta se afl─â: c─â fiece lucru pentru mine e o
Cite┼čte

MARIO LUNETTA

Născut la Roma, unde a decedat în 2017. Are la activ o vastă operă ce acoperă
Cite┼čte

F. Aderca ÔÇô un condotier al noii literaturi

În pofida prestanţei recunoscute de cei mai importanţi reprezentanţi ai epocii literare în care a
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Gela Enea sau revolta disimulat─â elegiac

19 iulie 2019
Autor

Ceea ce surprinde la ├«nt├óia lectur─â a poeziei din cea de-a doua carte de versuri semnat─â de Gela Enea*┬á┬áeste tonalitatea discret investit─â ├«n autentificarea unei revolte disimulate sub tonalitatea spectral─â a elegiacului. G├óndit─â tratatistic (├«n patru sec┼úiuni, distribuite generic sub un ├«n┼čel─âtor cifru al ÔÇ×romanescului: (ÔÇ×Capitolul I. Timpul t─âuÔÇŁ, ÔÇ×Capitolul II. Ipostazele erosuluiÔÇŁ, ÔÇ×Capitolul III, Oglinda lumiiÔÇŁ, ÔÇ×Capitolul IV. EcouriÔÇŁ), schimb─ârile de registru se sting sub povara unei unice voci narante. Timbrul e eminamente confesiv, iar ironicul devine un vector cu func┼úie asumat destabilizatoare a succesiunii de percep┼úii ale unei realit─â┼úi, ├«n fapt, surprinse ├«n faliile unei poveri de nespus. Din aceast─â ├«ncr├óncenat─â pozi┼úionare ÔÇô egal insinuant─â ┼či dubitativ─â ÔÇô miza pe ambiguitate ca prob─â a indicibilului cap─ât─â preponderen┼úa unui discurs ce-┼či atribuie o directe┼úe discursiv─â, ├«n care ludicul se transform─â ├«ntr-o gril─â disociativ─â ├«ntre supape suprapuse prin care, exorcizate, tragicul ┼či extaticul converg ├«ntr-un flux al oximoronicului.

Nimic surprinz─âtor ├«n acest desant poetic, dac─â supunem unei evalu─âri de natur─â, a┼ča-zic├ónd, gramatologic─â, chiar titlul volumului. ÔÇ×steagulÔÇŁ, ├«n sine, denun┼ú─â o semantic─â a unei angaj─âri (civice, mai ales), ┼či ÔÇ×albulÔÇŁ poten┼ú├óndu-i atributul inocen┼úei, ├«n timp ce, la polul opus, ÔÇ×c├óntecul negruÔÇŁ invoc─â ┼či deopotriv─â evoc─â ceea ce ├«ndeob┼čte numim sentimentul tragic al fiin┼úei. Sau al fiin┼ú─ârii: o dimensiunea a ineluctabilului, niciodat─â ├«n cheie funebr─â, ci ├«n limitarea unei resemn─âri din care revolta ne iscode┼čte cu un calm, aparent dar nu mai pu┼úin insidios.

├Äntr-o succesiune ┼či ├«ntr-o distribu┼úie, cum avertizam, doar ├«n aparen┼ú─â ÔÇ×tematic─âÔÇŁ, poemele cap─ât─â forme ale unor descrieri, asemenea unor crochiuri despre fa┼úete diverse, dar incidente ├«n tonalitate, smulse cotidianului surprins ├«n incongruen┼úa sa constitutiv─â.

P├ón─â ┼či inser┼úia de tradi┼úionalism, ├«n acela┼či registru de discre┼úie abil camuflat─â ├«n retortele ludicului, se sustrage discursivit─â┼úii care r─âm├óne, astfel, doar o fals─â marc─â al unei lecturi de suprafa┼ú─â. ├Än poemul ce d─â titlul volumului ┼či cu care acesta se deschide, sanc┼úion├ónd astfel o art─â poetic─â sui-generis, actul instaurator al poeticit─â┼úii este miza pe imaginativ survol├ónd, ca un operator mobil, orizontul vederii, ├«ntr-o interferen┼ú─â de flash-uri disparate, altern├ónd imediatul cu recuren┼úe ale unei memorii asumat familiale ┼či familiare: ÔÇ×din scobitura ferestrei false/ statuia libert─â┼úii prive┼čte spre/ cealalt─â fereastr─â unde b─ânu┼úul de sidef/ al unui nasture une┼čte cu fire invizibile/ de aer rece geamul cr─âpatÔÇŽ/ nasturele-o relicv─â r─âmas─â din c─âma┼ča/ purtat─â de bunica ├«n noaptea nun┼úii/ singura dat─â c├ónd borangicul s-a ├«nfiorat/ pe trupul ei ca mugurii ce prind gust de soare/ apoi ├«ntunericul a intrat ├«n m─ânu┼ča fiec─ârei zile/ bunica ┼či-a-nchis inima ├«nttr-o urn─â de spaime/ boab─â de strugure ro┼ču pieli┼ú─â-ncre┼úit─â┬á ┼či semin┼úe tari/ s-a stafidit inima eiÔÇŽÔÇŁ

├Än cea de-a doua secven┼ú─â a poemului, asumarea pluralului nu substituie vocea auctorial─â, ci poten┼úeaz─â, pe o linie suger├ónd o epic─â matriarhal─â, schimbarea de decor ├«n care imaginativului ├«i ia locul o impedan┼ú─â mnemotehnic─â, amintind parc─â de o tehnic─â a ÔÇ×primului SorescuÔÇŁ, prin subsumarea unui gust al parodicului: ÔÇ×la noi femeile mo┼čtenesc de la n─âsc─âtoarele lor/ ce r─âm├óne ┼či mama a-mbr─âcat c─âma┼ča de zestre/ ca s─â treac─â astfel prundi┼čul altor spaime/ prin p├ónza sub┼úire a c─âm─â┼čii ├«ns─â/ treceau nestingherite falii de ger/ p├ón─â c├ónd mama s-a a┼čezat cuminte l├óng─â bunica/ ├«n ┼úara celor mai albe z─âpeziÔÇŽÔÇŁ

Ultima secven┼ú─â, ca un final de partid─â, un corolar nelipsit de gravitate senten┼úioas─â, ├«nchide un cerc din linia unei descenden┼úe asumat genetice ├«n care distan┼úa disociativ─â┬á (n─âscut─â cu alt cod sufletescÔÇŽ) devine un atestat, aproape ÔÇ×vinovatÔÇŁ, al enun┼úului metaforizant care d─â titlul volumului, cu sugestiile simbologice asupra c─ârora atr─âgeam aten┼úia: ÔÇ×n─âscut─â cu alt cod sufletesc am sf├ó┼čiat c─âma┼ča/ ┼čiÔÇĹam ├«nnodat de g├ótul crucii femeilor/ ce m-au n─âscut pe r├ónd/ un steag alb/ ├«ntr-un c├óntec negru.ÔÇŁ

Deschis astfel ÔÇ×ceaslovulÔÇŁ, ├«n cea mai laic─â semnifica┼úie a termenului, ├«n care autoarea ├«┼či r├ónduie┼čte tr─âiri cotidiane limfa tulburat─â de salturi ├«n Istorie ┼či ├«n istorii, semanticizate ├«n chiar vaga lor insignifian┼ú─â (ÔÇ×istoria se scrie cu litere de-o ┼čchioap─âÔÇŽ/ c├ónd o deschizi/ mai pic─â dintre file/ c├óte un sarcofag ├«n care/┬á inima n-a fost ├«mb─âls─âmat─â/ cum trebuieÔÇŽÔÇŁ), verbul acuz─â limita acelui de nespus, rect─Ź a indicibilului.

Nimic insolit, nici neap─ârat magic, dac─â nu cumva tocmai ├«ntr-o astfel de provocare se m─âsoar─â ┼či se verific─â magia ├«ns─â┼či a poeziei.

 

* Steag alb într-un cântec negru, Craiova, Ed. AIUS, 2015.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

doi × = 4

Arhiva

iulie 2019
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Iun   Sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031