* mai sunt m├óini pe care nu le-am atins mai sunt ochi care nu m-au privit urechi la
Cite┼čte

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ     Lucian Irimescu probeaz─â una dintre calit─â╚Ťile esen╚Ťiale ale artei
Cite┼čte

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ   O dezbatere asupra condi┼úiei istoriilor literare ast─âzi, a┼ča
Cite┼čte

Cronos contra Cronos: suspensia poetic─â a nostalgicului

Consacr├óndu-se la ÔÇô ┼či cu ÔÇô deplin─â maturitate cercet─ârii literare, autoarei, printre altele, a unei
Cite┼čte

Premiul literar: ├«ntre recunoa┼čtere ┼či consacrare

  N-am fost niciodat─â un fan al premiilor literare. Trat├óndu-le, ├«n principiu, cu plusul de relativism
Cite┼čte

Oriana Fallaci ÔÇ×Un marxist la New YorkÔÇŁ

Oriana Fallaci   Un marxist la New York   Iat─â-l c─â sose╚Öte: fragil, arz├ónd de miile sale dorin┼úe, de
Cite┼čte

Maria Corti: Avantext

Termenul ²avantext² e de-acum utilizat din două puncte de vedere în mod necesar divergente, unul
Cite┼čte

Marcuse- Heidegger ┬źScrisorile anului zero┬╗

De┼či foarte cunoscut ├«nc─â din manifestarea sa pe scena istoriei, episodul Rectoratului lui Heidegger la
Cite┼čte

Nadia Cavalera

Nadia Cavalera Ultra-experimentalism sau poetica nonsensului apocaliptic   Cu c├óteva luni ├«n urm─â, am primit din Italia un
Cite┼čte

Alda Merini: 17 poeme

Am v─âzut pe c├ómpul tinere┼úii ceva ce de departe se ivea: era culoarea fanteziei ┼či-n cer pornit-am s─â
Cite┼čte

Alfonso Gatto: ╚śapte poeme

Sur├óz├óndu-╚Ťi ┬á Sur├óz├óndu-╚Ťi ├«nseamn─â a muri, ├«mping├ónd cuv├óntul spre t─âr├ómul acela u┼čor spre cochilia ├«n zumzet spre cerul ├«nser─ârii, spre orice lucru
Cite┼čte

Cioburi

Am uitat s─â-┼úi spun (totdeauna se uit─â esen┼úialul): gr─âdina m-a uitat ┼či mama n-a putut cuprinde ├«n
Cite┼čte

nu mai există catifea nici speranţă

nu mai exist─â catifea nici speran┼ú─â   ai zis atunci ╚Öi mi-ai mai zis s─â scrii despre mine
Cite┼čte

Cea mai urâtă zi dintotdeauna

Cea mai ur├ót─â zi dintotdeauna   G─âsesc prin spa╚Ťiul virtual, cel accesibil nou─â(?) o informa╚Ťie interesant─â ÔÇô
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Loredana Magazzeni - Miraculoasa ran─â

    Miraculoasa ran─â - ┬á ÔÇ×Dezordinea mea. ├Än asta se afl─â: c─â fiece lucru pentru mine e o
Cite┼čte

MARIO LUNETTA

Născut la Roma, unde a decedat în 2017. Are la activ o vastă operă ce acoperă
Cite┼čte

F. Aderca ÔÇô un condotier al noii literaturi

În pofida prestanţei recunoscute de cei mai importanţi reprezentanţi ai epocii literare în care a
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Viorel Pîrligras: risipitorul de har

22 iulie 2019
Autor

Viorel P├«rligras e un risipitor: al darurilor cu care a fost binecuv├óntat, al pasiunii pentru lectur─â, pentru cinema, pentru arta ├«n multiplicitatea metamorfic─â a manifest─ârii ei. El a pendulat ├«ntre pictura c─âreia i-a dedicat didactic vorbind copil─âria ┼či adolescen┼úa la science-fiction-ul cu care continu─â coabitarea, din exterior ┼či din interior, dar mai ales la benzile desenate, c─ârora le este, de o via┼ú─â, un protagonist titrat ┼či recunoscut ├«n ┼úara sa ┼či ├«n str─âin─âtate.

 

El este ├«ns─â ┼či un mare risipitor de destin: posesor al unei admirabile voca┼úii artistice, degust─âtor al operelor altora, apropia┼úi ai s─âi, prieteni sau doar cunoscu┼úi, continu─â s─â se apere de tentativele ce nu lipsesc ├«n cercurile pe care le frecventeaz─â de a-┼či etala, ├«n fa┼úa unui public mai larg, numeroasele ┼či incitantele sale ispr─âvi, fie c─â e vorba de desene, de lucr─âri picturale sau, mai nou, de fotografie, c─âreia i-a c─âzut, mai de cur├ónd, o norocoas─â victim─â.

 

Domeniu ├«n care s-a afirmat ca veritabil protagonist este cel al benzilor desenate: organizator ┼či participant la renumite expozi┼úii na┼úionale ┼či interna┼úionale (├«n Belgia, Fran┼úa, Italia, Croa┼úia unde are numero┼či prieteni ┼či admiratori), a primit confirmarea prin prestigioase premii, cel mai frapant fiind cel decernat unei c─âr┼úi inspirate dintr-o schi┼ú─â a marelui scriitor rom├ón clasic I. L. Caragiale.

 

C├ónd l-am cunoscut ├«nt├óia oar─â, prin ├«ndep─ârta┼úii ani 80, interpreta, cu un har ┼či o inteligen┼ú─â artistic─â de excep┼úie, rolul unui travesti ├«ntr-un spectacol pus ├«n scen─â de o trup─â teatral─â de amatori ├«n cadrul c─âreia era un t├ón─âr activ deschis unei cariere promi┼ú─âtoare. Capriciile ÔÇô ┼či insidiile ÔÇô existen┼úei care, ├«n Rom├ónia de acum un sfert de veac, reprezentau vectori de destin l-au purtat c─âtre ├«ndeletniciri mai pu┼úin spectaculoase: desen tehnic ├«ntr-o ├«ntreprindere de construc┼úii, ├«ns─â ┼čtiu sigur c─â p├ón─â ┼či acolo artefactele sale conservau un spirit inovativ care-i este intim.

 

Viorel P├«rligras n-a avut ┼či nu are mae┼čtri. ├Äntr-un anume sens, el este un autodidact, chiar dac─â trecut prin sitele unei excelente ┼čcoli de art─â, cea a Liceului ÔÇ×Marin SorescuÔÇŁ din localitatea sa natal─â; a deprins singur mai mult ┼či mai multe dec├ót de la dasc─âlii pe care totu┼či nu a ├«ncetat s─â-i pre┼úuiasc─â ┼či s─â-i asiste de-a lungul anilor ┼či ├«n postura sa de jurnalist atent ├«ndeosebi la tribula┼úiile culturale ┼či ├«n dispre┼úul futulit─â┼úilor politice ori de showbiz. Curiozitatea, ca marc─â a unui spirit iscoditor permanent ├«n alert─â, reprezint─â, ├«n opinia mea, o alt─â dimensiune a personalit─â┼úii sale complexe.

 

├Äns─â, dincolo de toate aceste pre┼úioase dote cu impact creativ ┼či modelator, Viorel P├«rligras, cel care distileaz─â ├«n propria-i persoan─â o voca┼úie, a┼č numi-o uria┼č─â, a prieteniei, mai are ├«n gena sa inimitabil─â dou─â calit─â┼úi rare: modestia ┼či discre┼úia.

 

Ambele denun┼ú─â, cred, modul s─âu singular de a fi ├«n lume, de a se insera printre semeni ┼či a-i ├«mbog─â┼úi cu o prietenie a c─ârui gratuitate cap─ât─â o m─âsur─â ontologic─â.

 

Desenele sale, mai ales cele ├«nscrise ├«ntr-o perspectiv─â caricatural─â, etaleaz─â o acurate┼úe a liniilor de mare maestru l─âs├ónd, totu┼či, volutele unui ironism ce atinge dimensiunea ludicului. C├ót despre fotografiile sale, o pasiune mai recent─â asumat─â sub semnul crea┼úiei, ele nu par ÔÇô ┼či nu sunt ÔÇô rezultatul unui travaliu tehnic, at├ót de utilizat ├«n aceast─â epoc─â a multimedalit─â┼úii ┼či a trecerii artei, cu riscul kitschului cu tot, ci resortul unei spontaneit─â┼úi ┼či a unei prize nemijlocite la realul insidios.

 

Artist ├«n toat─â puterea cuv├óntului, Viorel P├«rligras trebuie doar s─â-┼či reseteze poten┼úialul, temper├óndu-┼či modestia ┼či l─âs├ónd discre┼úia ├«n cercul prieteniilor ├«n favoarea unei angaj─âri mai ├«ndr─âzne┼úe a dotelor cu care a fost h─âr─âzit.

 

1 decembrie 2016

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

cinci × = 40

Arhiva

iulie 2019
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Iun   Sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031