* mai sunt m├óini pe care nu le-am atins mai sunt ochi care nu m-au privit urechi la
Cite┼čte

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ     Lucian Irimescu probeaz─â una dintre calit─â╚Ťile esen╚Ťiale ale artei
Cite┼čte

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ   O dezbatere asupra condi┼úiei istoriilor literare ast─âzi, a┼ča
Cite┼čte

Cronos contra Cronos: suspensia poetic─â a nostalgicului

Consacr├óndu-se la ÔÇô ┼či cu ÔÇô deplin─â maturitate cercet─ârii literare, autoarei, printre altele, a unei
Cite┼čte

Premiul literar: ├«ntre recunoa┼čtere ┼či consacrare

  N-am fost niciodat─â un fan al premiilor literare. Trat├óndu-le, ├«n principiu, cu plusul de relativism
Cite┼čte

Oriana Fallaci ÔÇ×Un marxist la New YorkÔÇŁ

Oriana Fallaci   Un marxist la New York   Iat─â-l c─â sose╚Öte: fragil, arz├ónd de miile sale dorin┼úe, de
Cite┼čte

Maria Corti: Avantext

Termenul ²avantext² e de-acum utilizat din două puncte de vedere în mod necesar divergente, unul
Cite┼čte

Marcuse- Heidegger ┬źScrisorile anului zero┬╗

De┼či foarte cunoscut ├«nc─â din manifestarea sa pe scena istoriei, episodul Rectoratului lui Heidegger la
Cite┼čte

Nadia Cavalera

Nadia Cavalera Ultra-experimentalism sau poetica nonsensului apocaliptic   Cu c├óteva luni ├«n urm─â, am primit din Italia un
Cite┼čte

Alda Merini: 17 poeme

Am v─âzut pe c├ómpul tinere┼úii ceva ce de departe se ivea: era culoarea fanteziei ┼či-n cer pornit-am s─â
Cite┼čte

Alfonso Gatto: ╚śapte poeme

Sur├óz├óndu-╚Ťi ┬á Sur├óz├óndu-╚Ťi ├«nseamn─â a muri, ├«mping├ónd cuv├óntul spre t─âr├ómul acela u┼čor spre cochilia ├«n zumzet spre cerul ├«nser─ârii, spre orice lucru
Cite┼čte

Cioburi

Am uitat s─â-┼úi spun (totdeauna se uit─â esen┼úialul): gr─âdina m-a uitat ┼či mama n-a putut cuprinde ├«n
Cite┼čte

nu mai există catifea nici speranţă

nu mai exist─â catifea nici speran┼ú─â   ai zis atunci ╚Öi mi-ai mai zis s─â scrii despre mine
Cite┼čte

Cea mai urâtă zi dintotdeauna

Cea mai ur├ót─â zi dintotdeauna   G─âsesc prin spa╚Ťiul virtual, cel accesibil nou─â(?) o informa╚Ťie interesant─â ÔÇô
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Loredana Magazzeni - Miraculoasa ran─â

    Miraculoasa ran─â - ┬á ÔÇ×Dezordinea mea. ├Än asta se afl─â: c─â fiece lucru pentru mine e o
Cite┼čte

MARIO LUNETTA

Născut la Roma, unde a decedat în 2017. Are la activ o vastă operă ce acoperă
Cite┼čte

F. Aderca ÔÇô un condotier al noii literaturi

În pofida prestanţei recunoscute de cei mai importanţi reprezentanţi ai epocii literare în care a
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ

23 septembrie 2019
Autor

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ

 

 

Lucian Irimescu probeaz─â una dintre calit─â╚Ťile esen╚Ťiale ale artei sale: aceea de a p─ârea c─â ├«nchide un drum (al propriei sale deveniri) c├ónd, ├«n realitate, deschiz├ónd totu╚Öi un altul, continu─â a r─âm├óne prizonier privilegiat al uneia ╚Öi aceleia╚Öi c─âut─âri de sine ├«n faliile novatoare ale unei sete fanteziste ce-╚Öi asociaz─â travaliul ╚Öi luciditatea ca pivo╚Ťi constan╚Ťi.

Actul s─âu artistic, indiferent de ÔÇťgenulÔÇŁ ├«n care acesta intervine, trimite la un fel de arheologie a Sinelui: o ÔÇťs─âpareÔÇŁ continu─â ├«n magma materiei, ├«n c─âutarea de straturi identitare, printr-un continuu efort de ÔÇťdescoperireÔÇŁ (dezv─âluire, ├«n sensul acelui heideggerian aletheia) a ideilor ce zac ├«n cutele materiei ╚Öi, deopotriv─â, de con-legare a lor ├«n nuclee ideatice ce traduc inten╚Ťia major─â de a conferi coeren╚Ť─â cosmosului. Atuul forte al acestui artist pentru care nimic nu pare a fi dat dinainte, ci totul, de la cea mai banal─â linie, se cuvine cucerit ╚Öi recucerit permanent, este, credem, harul s─âu de ÔÇťdesenatorÔÇŁ excep╚Ťional. De unde, probabil, dou─â consecin╚Ťe emblematice: preferin╚Ťa pentru grafic─â, pe care ni se pare a o vedea disimulat─â ├«n toate tehnicile pe care le frecventeaz─â, ╚Öi, mai ales, grija pentru aspectul compozi╚Ťional.

(…) ├Än pictura sa, aerul unei abia definite resemn─âri ├«n care cromatica difuz─â ÔÇô ╚Öi economicoas─â ÔÇô las─â ├«n prim plan un puternic sentiment al nostalgiei. Obsesiile tematice par a fi , de o parte, Corpul uman, prilej ╚Öi pretext de a camufla fantezia creativ─â ├«n jocul anatomicului privilegiat, ╚Öi Calul, niciodat─â ├«n viziune static─â, ci ├«ntr-o mobilitate ce antreneaz─â pare-mise ├«ntregul ambient. Corpul uman este, evident, ├«n cea mai pur─â viziune metafizic─â, micro-cosmos, de unde tenta╚Ťia permanent─â a artistului de a-i conferi, la nivelul compozi╚Ťiei, ÔÇťprelungiriÔÇŁ, de obicei, ├«n racursiu; se ajunge, astfel, la o tehnic─â, care-i este at├ót de congener─â, ilustrat─â printr-o transparen╚Ť─â pe care, de altfel, o vom reg─âsi aproape ├«n toate ÔÇťaventurileÔÇŁ sale diverse.

Voca╚Ťia vizionar─â ├«i este un aliat lui Lucian Irimescu. M─â g├óndesc dac─â nu cumva, ├«n istoria ultimului veac artistic, el nu ╚Öi-ar fi ales ├«nceputurile expresionismului, ├«n latura sa poate mai pu╚Ťin institu╚Ťionalizat─â: un loc ├«ntre Munch, spre exemplu (faimosul ÔÇťStrig─âtÔÇŁ al acestuia ar fi un indiciu) ╚Öi de o parte, fanteziile un pic surrealiste ale unui Chagall, ori chiar cele ├«nc─â mai libertine ale italianului Chirico. Apropierile acestea nu au nimic ├«n comun cu vreo influen╚Ť─â asumat─â ca atare. Sunt mai cur├ónd afinit─â╚Ťi elective, indicii ale unei for╚Ťe l─âuntrice neobi╚Önuite pe care acest artist excep╚Ťional o tempereaz─â ├«n el la limita indicibilului, p├ón─â c├ónd se decide s─â dea fr├óu liber viziunilor sale de poet somnambul r─ât─âcind ├«n subteranele unui cosmos destructurat ╚Öi ref─âcut potrivit propriilor sale patimi. Pus ├«n fa╚Ťa unei alte ├«ncerc─âri, nu mai pu╚Ťin eclatante, ╚Öi liminare…

Lucian Irimescu, el care n-a dispre╚Ťuit niciodat─â vreo ÔÇ×tehnic─âÔÇŁ, oric├ót de ÔÇťneartistic─âÔÇŁ ar fi aceasta, recurge acum la un instrumentar pe care cu dificultate l-am putea ├«ncadra ├«n genericele ╚Ötiute ale artei moderne: ceva ├«ntre matriciere ╚Öi gravur─â, cu punerea la lucru a pigmentului picturii ╚Öi chiar a sculpturii, din moment ce impresia de ad├óncime genereaz─â o puternic─â senza╚Ťie a tridimensionalului. Gestul artistic pare total: Materia, care nu-╚Öi epuizeaz─â niciodat─â atributul s─âu artistic ÔÇťnaturalÔÇŁ, se ofer─â ├«n chip de dat magmatic, de cosmos ├«n curs de articulare, iar interven╚Ťiile artistului, asum├óndu-╚Öi dimensiunea demiurgic─â, nu fac altceva dec├ót s─â-╚Öi re-fac─â, din tiparele propriei fantezii, acele imagerii demult devenite ustensile ce ne populeaz─â circumstan╚Ťele cotidiene. Acest ultim e╚Öantion, ultima etap─â la care a ajuns Lucian Irimescu, m─â determin─â s─â-i asociez acel anonim , dar nu mai pu╚Ťin insolit, spectacol pe care ni-l ofer─â lava unui vulcan lu├ónd, ├«n contorsiunile focului, ale apei ╚Öi ale aerului, forme ale organicului celui mai pur.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

noua + = 13

Arhiva

septembrie 2019
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Iul    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30