Cronos contra Cronos: suspensia poetic─â a nostalgicului

23 septembrie 2019
Autor

Consacr├óndu-se la ÔÇô ┼či cu ÔÇô deplin─â maturitate cercet─ârii literare, autoarei, printre altele, a unei binevenite monografii av├óndu-l ca protagonist, ca uomo universale, pe Ion Biberi, i se cuvin recunoscute cel pu╚Ťin dou─â calit─â╚Ťi incontestabile menite a delimita un profil eminamente propriu: predilec╚Ťia pentru zonele de ÔÇ×umbr─âÔÇŁ, ├«n sensul ocult─ârii din varii circumstan╚Ťe a unor valori autentice ale culturii noastre, ╚Öi acribia document─ârii, deseori cu un evident aplomb arhivistic.

├Än acest context mi se pare a circumscrie orientarea sa spre zone tematice cu particularit─â╚Ťi distincte (valorificarea scriitorilor din exil ╚Öi patrimoniul cultural al Balcanilor) finalizate cu rezultate de referin╚Ť─â.

 

Cum despre aceast─â palet─â a preocup─ârilor sale deja finalizate ├«n c├óteva lucr─âri ce ├«ntregesc arealul patrimonial al culturii noastre na╚Ťionale (ÔÇ×cazurileÔÇŁ cele mai demne de re╚Ťinut r─âm├ón lucr─ârile recuperatoare ale unor mae╚Ötri ai exilului precum Vintil─â Horia ╚Öi Mircea Popescu ├«nc─â in actu) m─â voi pronun╚Ťa ├«n alte contexte, voi ├«ncerca de data aceasta cartografierea poeticii sale, lu├ónd drept reper volumul cel mai recent, cu titlul Timpul din ceasuri, ap─ârut anul trecut ├«n colec╚Ťia de profil a editurii craiovene Aius.

├Än realitate, Mihaela Albu n-a publicat p├ón─â la cartea pe care o supun acum aten╚Ťiei, dec├ót patru plachete de versuri*┬á dintre care ├«mi pare (relativul e dat de lipsa celorlalte trei volume) c─â unele cuprind ╚Öi transpuneri ori chiar crea╚Ťii scrise nemijlocit ├«n englez─â.

Parcimonioas─â cu sine pe c├ót de generoas─â, de pe pozi╚Ťii exegetice, cu al╚Ťii, poeta resimte cu o acuitate fireasc─â presiunea metamorfic─â a liricii autohtone ├«n parcursul succesiunii genera┼úionale, dovedindu-se mai solidar─â cu experien┼úele novatoare ale ┼čaizeci┼čtilor ┼či ale celor┬á ce i-au urmat, rectactil─â, deliberat ┼či, a┼č spune, organic, fa┼ú─â de modele cu un prea pronun┼úat gust experimentalist.

ÔÇ×C├ómpulÔÇŁ s─âu de b─ât─âlie ÔÇô una frontal asumat─â ÔÇô ├«mi pare a fi Trecerea, ca efigie ┼či m─âsur─â a temporalit─â┼úii, ├«n cheia blagian─â ┼čtiut─â, ca s─â nu mai invoc recurentul, prin pulberea milenar─â, avertisment hora┼úian asupra fugii ireparabile a vremii. Avertizat─â, ├«n chiar intimitatea actului creativ, asupra prea ap─âsatei familiarit─â┼úi cu densa topografie a poeziei post-┼čaizeciste c─âreia i-a fost martor─â ┼či, ├«ntr-o mare m─âsur─â, m─ârturisitoare nu ├«ntru totul ÔÇ×inocent─âÔÇŁ (prin tentative exegetice deseori inedite ┼či problematizante), Mihaela Albu are intui┼úia exact─â de a nu se sustrage acelei presiuni, refuz├óndu-┼či, cu inteligen┼ú─â, tenta┼úia unor re-grup─âri ├«ntr-o actualitate destabilizatoare a unui discurs poetic de-acum cumva clasicizat.

├Än aceast─â perspectiv─â, lirismul s─âu e eminamente ┼či, pe alocuri, aproape programat confesiv, cu tensiuni ale unei tr─âiri in personam a unor ├«nt├ómpl─âri, evenimente, ├«mprejur─âri c─ârora li se cenzureaz─â derizoriul cotidianit─â┼úii prin filtrul captivant al contempla┼úiei ca instrument nemijlocit al decant─ârii alunec─ârii prin timp, l─âs├ónd spa┼úiu deschis viziunii meta-forico-fizice, ├«ntr-o aluviune a modernit─â┼úii tari (cum ar numi-o vreunul din profe┼úii post-modernului).

C─âci, recunoa┼čte autoarea, ÔÇ×Dintru /┬á Poetul ├«mbr─âcase metafora / o slobozise spre Lume /dezm─ârginise taina /de necuprinsulÔÇŽ/ ore ╚Öi zile str├óngea ├«ntr-o rostire / lumina cea adev─ârat─âÔÇŽ / ├Äntre Cer ╚Öi P─âm├ónt / ├«ntre c├órmuitorii zilei ╚Öi ai nop┼úii / peste ape ╚Öi peste uscat / Logos / ├Än ziua a ╚Öaptea / Poetul s-a odihnit / ├«n iubire. (Facerea).

Nu mai surprinde, astfel, ├«ntr-o astfel de situare fa┼ú─â de real ┼či de sine, nici fortissime versuri-enun┼úuri precum ÔÇ×Lumina ├«nlumit─âÔÇŁ (supralicit├ónd un referent religios) sau ÔÇ×Poezia, / ├«nzeit─âÔÇŁ, ├«nzestrat─â, fire┼čte, ÔÇ×cu aripi de ├«nger albastruÔÇŁ, ├«n-trupat─â, iar─â┼či firesc, ├«n Cuv├ónt, c─âci asumat voca┼úional Poetul e chemat ÔÇ×s─â ├«nlumeasc─â verbulÔÇŽÔÇŁ(Lumin─â ├«nlumit─â, Poezia).

Sunt nenum─ârate exemple de enun┼úuri structurate ├«n metafore memorabile, propun├ónd, ├«ntr-un decurs pe care l-a┼č asimila unei arte de sorginte sapien┼úial─â, o pe-trecere prin subterfugiile unei temporalit─â┼úi, nu at├ót culpabile ├«n sine, c├ót h─âituind fiin┼úa ├«n mut─â ┼či, pe alocuri, dramatic─â ├«nfruntare cu precaritatea care e a destinului.

C─âci dac─â ÔÇ×Timpul curge / f─âr─â nicio sfial─âÔÇŽÔÇŁ, sub pagoda unei precipit─âri pe care ne e dificil s-o accept─âm (ÔÇ×ÔÇŽgraba cu care vine toamna! / cu care cre┼čte iarbaÔÇŁ) ceea ce mai r─âm├óne, ├«n marginea unei neputin┼úe supra-destinale, e punerea ├«n actul operator a amintirii, unic, oric├ót de fragil ┼či inconsistent, prag al acelei ireparabile treceri.

Una pe care, juc├óndu-┼či nu f─âr─â temeritate propria ÔÇ×carteÔÇŁ, ca un talisman ezoteric, autoarea o converte┼čte, cu magia exorcizant─â a logosului, ├«ntr-un registru al nesupunerii, suspend├ónd, ├«n flash-uri temperat trans-cendentale, pulsiunile unui ne├«mbl├ónzit nostalgic. O b─ât─âile, cum anticipam, cu Trecerea mutat─â, famelic, ├«ntr-o Pe-Trecere, ca o confruntare cronotopic─â ÔÇô Cronos contra Cronos ÔÇô ├«n care ambii agen┼úi substituie Sinele.


* Lumin─â ├«nlumit─â, Ed. TipoMoldova, 2011, Catharsis. Poems, Ed. Libra, Bucure╚Öti & Humanitas, Montreal, 2006, Ca o dragoste t├órzieÔÇŽ, Ed. Ramuri, 2005 ╚Öi ├Äntre dou─â por╚Ťi, Ed.H&H Promotion, New York, 2002.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Arhiva

septembrie 2019
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Iul   Noi »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30