* mai sunt m├óini pe care nu le-am atins mai sunt ochi care nu m-au privit urechi la
Cite┼čte

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ

ÔÇťLucian Irimescu ╚Öi tenta╚Ťia artistic─â a magmaticuluiÔÇŁ     Lucian Irimescu probeaz─â una dintre calit─â╚Ťile esen╚Ťiale ale artei
Cite┼čte

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ

ÔÇ×Temut─â ┼či hulit─â; o aventur─â ÔÇ×competi┼úional─âÔÇŁ dinainte pierdut─âÔÇŽ   O dezbatere asupra condi┼úiei istoriilor literare ast─âzi, a┼ča
Cite┼čte

Cronos contra Cronos: suspensia poetic─â a nostalgicului

Consacr├óndu-se la ÔÇô ┼či cu ÔÇô deplin─â maturitate cercet─ârii literare, autoarei, printre altele, a unei
Cite┼čte

Premiul literar: ├«ntre recunoa┼čtere ┼či consacrare

  N-am fost niciodat─â un fan al premiilor literare. Trat├óndu-le, ├«n principiu, cu plusul de relativism
Cite┼čte

Oriana Fallaci ÔÇ×Un marxist la New YorkÔÇŁ

Oriana Fallaci   Un marxist la New York   Iat─â-l c─â sose╚Öte: fragil, arz├ónd de miile sale dorin┼úe, de
Cite┼čte

Maria Corti: Avantext

Termenul ²avantext² e de-acum utilizat din două puncte de vedere în mod necesar divergente, unul
Cite┼čte

Marcuse- Heidegger ┬źScrisorile anului zero┬╗

De┼či foarte cunoscut ├«nc─â din manifestarea sa pe scena istoriei, episodul Rectoratului lui Heidegger la
Cite┼čte

Nadia Cavalera

Nadia Cavalera Ultra-experimentalism sau poetica nonsensului apocaliptic   Cu c├óteva luni ├«n urm─â, am primit din Italia un
Cite┼čte

Alda Merini: 17 poeme

Am v─âzut pe c├ómpul tinere┼úii ceva ce de departe se ivea: era culoarea fanteziei ┼či-n cer pornit-am s─â
Cite┼čte

Alfonso Gatto: ╚śapte poeme

Sur├óz├óndu-╚Ťi ┬á Sur├óz├óndu-╚Ťi ├«nseamn─â a muri, ├«mping├ónd cuv├óntul spre t─âr├ómul acela u┼čor spre cochilia ├«n zumzet spre cerul ├«nser─ârii, spre orice lucru
Cite┼čte

Cioburi

Am uitat s─â-┼úi spun (totdeauna se uit─â esen┼úialul): gr─âdina m-a uitat ┼či mama n-a putut cuprinde ├«n
Cite┼čte

nu mai există catifea nici speranţă

nu mai exist─â catifea nici speran┼ú─â   ai zis atunci ╚Öi mi-ai mai zis s─â scrii despre mine
Cite┼čte

Cea mai urâtă zi dintotdeauna

Cea mai ur├ót─â zi dintotdeauna   G─âsesc prin spa╚Ťiul virtual, cel accesibil nou─â(?) o informa╚Ťie interesant─â ÔÇô
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Loredana Magazzeni - Miraculoasa ran─â

    Miraculoasa ran─â - ┬á ÔÇ×Dezordinea mea. ├Än asta se afl─â: c─â fiece lucru pentru mine e o
Cite┼čte

MARIO LUNETTA

Născut la Roma, unde a decedat în 2017. Are la activ o vastă operă ce acoperă
Cite┼čte

F. Aderca ÔÇô un condotier al noii literaturi

În pofida prestanţei recunoscute de cei mai importanţi reprezentanţi ai epocii literare în care a
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

Daniele Cavicchia

Născut la Montesilvano, lângă Pescara, în 1948, a publicat 15 volume de versuri, începând cu
Cite┼čte

RESTITUIRI:Ion D. Sîrbu sau fascinaţia ideii

24 octombrie 2016
Autor

Restitui aici o cronic─â la volumul de povestiri al marelui c─ârturar Ion D. S├«rbu, ÔÇ×┼×oarecele B ┼či alte povestiriÔÇŁ ap─ârut─â ├«n num─ârul din iulie 1983, ca un contrapunct jovial ┼či nu mai pu┼úin tandru la aser┼úiunea , difuz─â ├«n perioada postdecembrist─â, c─â opera ┼či personalitatea sa nu s-ar fi bucurat de pre┼úuirea concitadinilor s─âi. Am p─âstrat ortografia din acea vreme.

 

Ion D. Sîrbu sau fascinaţia ideii

 

C├«nd se va ├«ntreprinde un stu┬şdiu monografic al fostului Cerc Literar de la Sibiu, el va fi pro┬şbabil un fel de compendiu istoric al devenirii personalit─â┼úilor care l-au alc─âtuit ┼či i-au slujit, cu ine┬şgalabil─â distinc┼úie ┼či culoare, cu timbruri ┼či veleit─â┼úi proprii, em┬şblema, voca┼úia definitorie, aceea a valorii prin excelen┼ú─â.

Dintre membrii cercului de la Sibiu, mai singular ne apare ÔÇö opera fiec─â┬şruia a urmat c─âi singulare, to┬ştu┼či ! ÔÇö destinul lui Ion D. S├«rbu, a c─ârui crea┼úie epic─â se ├«mpline┼čte acum intre coper┼úile unei culegeri de proz─â (┼×oarecele B. ┼či alte po┬şvestiri, Cartea rom├óneasc─â, 1983, urm├ónd altor c├«torva volume ┼či aceasta ├«n┬şchinat─â prietenilor din amintita grupare.

Culegerea cuprinde, de fapt, crea┼úia epic─â a scriitorului nepublicat─â in volume ┼či, cu mici excep┼úii, dac─â informa┼úiile noas┬ştre nu ne ├«n┼čeal─â, nici in perio┬şdice. Fie ┼či numai pentru aceste motive, volumul cap─ât─â dimensiu┬şnea unui eveniment editorial, Ion D. Sirbu fiind, ast─âzi, o per┬şsonalitate marcant─â ┼či complex─â a literaturii noastre, un g├«nditor printre scriitori. Fostul asistent de la Catedra- de Filosofia culturii a Universit─â┼úii din Cluj a ie┼čit greu de sub constr├«ngerile t─âcerilor, mai greu pare-ni-se dec├«t confra┬ş┼úii s─âi, mereu sub clopotul unei ├«n┼úelepciuni vii, nelipsite adesea de riscuri.

Citindu-i povestirile din recenta culegere, cu dificultate am reg─â┬şsit imagini ÔÇö palide, ├«n orice caz !

ale at├«tor altele pe care scriito┬şrul ni le-a relatat deseori. Ion D. S├«rbu avea obiceiul de a-┼či lua ├«n primire ÔÇ×comeseanul” po┬şvestind, cu un dar scriitoricesc ie┬ş┼čit din comun, nu ├«nt├«mpl─âri, pro┬şiecte narative, ci pur ┼či simplu opere epice, nuvele de felul celor cuprinse ├«n prezenta culegere. Nu mai era un secret pentru cei c├«┼úiva din preajma lui c─â multe, aproape toate, din ele nu v─âzuser─â ÔÇ×lu┬şmina literei”, doar aceea a cuv├«ntului rostit le conferea o consis┬şten┼ú─â ce ne-a f─âcut de at├«tea ori s─â regret─âm c─â nu le vedem scrise ┼či adunate ├«n volum.

Fascina┼úia Ideii e marca personalit─â┼úii sale, concurat─â ├«ndeaproape de harul povestirii. Ambele distinc┼úii s├«nt evidente ┼či ├«n ┼×oarecele B. ┼či alte povestiri, mai exact, in fiecare din cele 16 nuvele cuprinse ├«n aceast─â culegere ce d─â m─âsura unui prozator de excep┼úie, al c─â┬şrui destin e concurat pe nedrept de acela al dramaturgului. De fapt, credem c─â voca┼úia epic─â ┼či cea dramatic─â fuzioneaz─â perfect ├«n opera lui I. D. S├«rbu ┼či scriito┬şrul nici nu poate fi ├«n┼úeles pe de┬şplin ├«n afara acestei ecua┼úii: textele sale dramatice surprind prin epicizare, fiecare pies─â traduc├«nd ├«n scen─â o ÔÇ×poveste”, de unde falsa impresie de retorism, nemeritat imputat─â de o parte a criticii, ├«n timp ce povestirile fac proba unor ÔÇ×scenarii” de idei, u┼čor traductibile ├«n limbajul teatrului.

Exist─â, desigur, ┼či excep┼úii: ├«n teatru, poate, ÔÇ×Anca bunei spe┬şran┼úe”, ├«n povestiri, ÔÇ×Comparti┬şment”, un debut ce anun┼úa un pro┬şzator din familia lui Gib Mih─âescu sau a lui Camil Petrescu, ÔÇ×P─âcatul fratelui Vasile”, ÔÇ×Enuresis noc┬şturna” ┼či ÔÇ×Colonie”, aceasta din urm─â mai ales prin factura sa memorialistic─â.

Impune totu┼či registrul epic foarte larg, de la sondarea psiho┬şlogic─â grav─â, o modalitate de re┬şzisten┼ú─â in umbra amenin┼ú─ârilor catastrofice (r─âzboiul), din ÔÇ×Com┬şpartiment” ┼či, ├«n parte, ÔÇ×P─âcatul fratelui Vasile”, ┼či p├«n─â la ÔÇ×scena┬şriile de idei”, ├«n care dezbaterea este de natur─â filosofic─â, precum ├«n ,,┼×oarecele BÔÇť, ÔÇ×Pisica” sau ÔÇ×Doi intelectuali de ras─â”, trec├«nd prin,ÔÇ×├Änceputul c─âl─âtoriei”, o nu┬şvel─â resuscit├«nd interesul cititoru┬şlui pentru problematica ÔÇ×obsedan┬ştului deceniu”, ÔÇ×Perpetuum mo┬şbile” .┼či ÔÇ×Solu┼úia Omega”, ambele .divulg├«nd preocuparea pentru ceea ce critica nume┼čte ├«ndeob┼čte proz─â de atitudine social─â.

Simptomatic pentru ├«ntreaga crea┼úie epic─â a lui Ion D. S├«rbu ni se pare refuzul mai tuturor ex┬şperien┼úelor ├«n materie ale veacului al XX-lea ; prozatorul ├«nchide ├«nadins ochii la toate promisiunile pe care proza ultimilor 60ÔÇö70 de ani le-a oferit, se a┼čeaz─â cu osten┬şta┼úie deasupra h├«rtiei ┼či ├«┼či construie┼čte opera ├«n descenden┼úa unei tradi┼úii aproape uitate, deloc omogene, lu├«nd ├«n calcul sau ÔÇ×manevrat” din umbr─â de fascina┼úia unei ├«ntinse ┼či solide cul┬şturi universale. Povestirea cap─ât─â, astfel, respira┼úia larg─â a unor va┬şlori perene, de la proza romantic─â german─â, cu puternicele sale leg─â┬şturi filosofice in propria-i con┬ştemporaneitate, ┼či p├«n─â la asuma┬şrea unor registre filosofice mai aproape de noi, eventual Freud ┼či C. G. Jung, cu prec─âdere ├«n ÔÇ×Enuresis nocturna”, dar ┼či ├«n ÔÇ×Pisica” sau ÔÇ×┼×oarecele B”; ori┬şcum, modele s├«nt greu de iden┬ştificat pentru povestirile lui Ion D. S├«rbu, ele urm├«nd, cum spuneam, liniile unor construc┼úii ideatice, trasate cu rigoare ┼či ur┬şm─ârite cu un evident patos al povestirii. Freud poate fi invocat mai ales pentru prezen┼úa unor ca┬şzuri clinice, ca in ÔÇ×Bivoli┼úele” sau ├«n ÔÇ×Enuresis nocturna”, urme ale psihopatologiei fiind zidite aici ├«n ÔÇ×varul” unor ├«nt├«mpl─âri insolite.

Virtu┼úile epice ale autorului se verific─â exemplar ┼či ├«n crearea unei ├«ntinse tipologii umane, struc┬şturat─â social, protagoni┼čtii fiind, mai ales, proveni┼úi din zonele in care se consum─â idei. De altfel, multe din povestiri par fragmente colocviale proiectate ├«n imaginar, cu o for┼ú─â pe oare le-o confer─â voca┼úia irepresiv─â a Ideii.

I. D. S├«rbu poate fi, credem, asimilat catego┬şriei de prozatori care ÔÇ×au v─âzut idei”, spa┼úiul s─âu de gra┼úie fiind acela al unei cet─â┼úi populate de savan┼úi ┼či filosofi, un Genopolis, cu numele micului ora┼č universi┬ştar din ÔÇ×Doi intelectuali de ras─âÔÇť, un loc al tuturor paradoxiilor, sau, tot cu vorbele prozatorului, un spa┼úiu ├«n care ÔÇ×corul medio┬şcrit─â┼úii constituie melos-ul din care se deta┼čeaz─â, ca Afrodita, frumuse┼úea nobil─â a Ideii”. Acesta ni se pare registrul tematic cel mai aproape de c─ârturarul-autor.

Presiunile Istoriei ├«i ofer─â ├«n c├«teva excelente nuvele (cu deose┬şbire ÔÇ×├Änceputul c─âl─âtoriei”) posibilitatea unor grave sondaje ├«n social. Pentru acest din urm─â caz, dilema interogativ─â c─âreia Ion D. S├«rbu pare a-i da curs este o mai veche problem─â noician─â: a fi ├«n istorie sau a fi ├«n adev─âr. Adev─ârul este, ├«n cazul de fa┼ú─â, sus┼úinut de Idee, dup─â cum arta autorului are garan┼úia unei indiscutabile voca┼úii a Logos-ului.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

┼čase × 6 =

Arhiva

octombrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Sep   Noi »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31