Un poem de Andrei Tarkovski

Not─â N-am ╚Ötiut c─â marele cineast rus a scris, ├«n afara c─âr╚Ťilor sale ╚Ötiute ╚Öi citite,
Cite┼čte

Umberto Eco - un incitant apel la cultivarea memoriei

Umberto Eco Drag─â nepoate, ├«nva╚Ť─â pe de rost (articol ap─ârut ├«n s─âpt─âm├ónalul ÔÇ×LÔÇÖEspressoÔÇŁ, la rubrica sa ÔÇ×La
Cite┼čte

RESTITUIRI

  Unde tr─âiesc ?[*] Cum g├óndesc ? Ce viseaz─â ? Poe┼úii italieni de azi ?   (Anchet─â preluat─â din s─âpt─âm├ónalul de
Cite┼čte

ANDREA ZANZOTTO ┬źCEI OPTZECI DE ANI NEVROTICI AI MEI PETRECU┼óI ├ÄN DEMONTAREA CUVINTELOR┬╗

┬źCEI OPTZECI DE ANI NEVROTICI AI MEI PETRECU┼óI ├ÄN DEMONTAREA CUVINTELOR┬╗ ┬á (Interviu realizat de Franco Marcoaldi,
Cite┼čte

Avangarda vs experimentalism sau în căutarea autenticităţii scriiturii

Termenul de avangardă ca atare are, la începuturile sale, o conotaţie negativă, dacă este să
Cite┼čte

PAUL CELAN.SPINUL ÎN CARNE SAU IDENTITATEA PIERDUTĂ.

Destinul postum al poeziei lui Paul Celan conserv─â datele ┼či, ├«n mare parte, structura ┼či
Cite┼čte

Premiul literar: ├«ntre recunoa┼čtere ┼či consacrare

N-am fost niciodată un fan al premiilor literare. Tratându-le, în principiu, cu plusul de relativism
Cite┼čte

Mircea Popescu ÔÇô un c─ârturar rom├ón neresemnat

Două consistente volume cu un caracter miscelaneu fatalmente impus de un destin ingrat atestă cât
Cite┼čte

Umberto Eco: elogiul erorilor care schimb─â lumea

La doar câteva zile de la despărţirea de Umberto Eco continuă, mai ales în spaţiul
Cite┼čte

Un "jurnal" textualizant al lui Dracula sau o poveste postmodern─â a lui Vlad ┼óepe┼č

Când mi-a căzut întâia oară sub ochi cartea lui Marin Mincu Il diario di Dracula,
Cite┼čte

Intemperanţa ca stare poetică

aporeme (Autograf nr.1/ 2005) George Popescu Intemperan┼úa ca stare poetic─â   Intempestiv ┼či insurgent, ├«n m─âsura ├«n care ceea
Cite┼čte

RESTITUIRI

Dante Maffia, Constantin Udroiu la Sorbona Not─â   M─ârturisesc cu un sentiment de jen─â (greu pardonabil chiar ┼či ├«n
Cite┼čte

Blog/Notes RESTITUIRI

Un act incon╚Ötient de subminare a istoriei George Popescu   M─ârturisesc, am ajuns ├«n punctul nevralgic ├«n care
Cite┼čte

RESTITUIRI (Articol ap─ârut ├«n revista ÔÇ×RamuriÔÇŁ, nr. 3, martie 1991, p. 4.)   George Popescu   De la con┼čtiin┼úa crizei
Cite┼čte

Despre ceea ce nu mai trebuie demonstrat!

┼×i la urma urmei ce anume mai era de demonstrat? Ce anume nu ┼čtiam cu
Cite┼čte

Absenteismul ÔÇô o maladie recrudescent─â

Dincolo de rezultatele alegerilor locale par┼úiale desf─â┼čurate duminica trecut─â ┼či mai ├«nainte ca forma┼úiunile politice
Cite┼čte

ÔÇ×Ciuma ro┼čieÔÇŁ ÔÇô o gratuit─â blasfemie

Epitetul acesta, de ÔÇ×cium─â ro┼čieÔÇŁ, poate s─â-┼či fi avut o anume validitate ├«n primii ani
Cite┼čte

Despre grava maladie a primatului

M─ârturisesc din capul locului c─â mi-a displ─âcut dintotdeauna preten┼úia, prezent─â ┼či activ─â ├«n via┼úa de
Cite┼čte

Despre suferinţă

Cu siguranţă că suferea de Alzeimer vecinul pe care, în de-acum îndepărtata-mi copilărie, îl priveam
Cite┼čte

Sindromul cumetriei în politica dâmboviţeană

N-am scris demult despre politichia intern─â (c─âci de Politic─â, ├«n semnifica┼úia sa consacrat─â istoric ┼či
Cite┼čte

Italo Calvino ┼či “lec┼úiile”sale americane

26 mai 2017
Autor

Marele scriitor italian fusese invitat, ├«n iunie 1984, de c─âtre conducerea Universit─â┼úii Harvard din SUA s─â sus┼úin─â Charles Eliot Norton Poetry Lectures, adic─â un ciclu din faimoasele conferin┼úe pentru studen┼úi, ale c─âror invitate, de-a lungul anilor, fuseser─â ┼či alte mari personalit─â┼úi ale culturii universale. Autorul “Ora┼čelor invizibile”, ├«n felul grav care-i era propriu, s-a apucat s─â-┼či redacteze conferin┼úele, f─âr─â a b─ânui ├«ns─â c─â moartea ├«l va g─âsi, la masa de lucru, aproape de finalul lor (cum se va ├«nt├ómpla, de altfel, ┼či cu ultima sa oper─â major─â, intitulat─â Palomar). A scris doar cinci ( a ┼časea, a c─ârei dactilogram─â Esther Calvino, so┼úia scriitorului, n-a g─âsit-o, de┼či ┼čtie doar c─â ea se numea, ├«n englez─â, “Consistency” ┼či ar fi tratat despre Bartleby, de Herman Melville), dar ar fi putut (┼či-a adunat material ┼či a l─âsat noti┼úe) s─â scrie opt (aceea┼či Esther Calvino crede a ┼čti, de la scriitor, c─â a opta s-ar fi ocupat de ├«nceputul ┼či sf├ór┼čitul unei opere narative).

A┼čadar, moartea l-a surprins pe scriitor ├«n 1985, ├«nainte de plecare ├«n SUA, iar “lec┼úiile” sale americane, fire┼čte, nesus┼úinute, aveau s─â vad─â lumina tiparului peste vreo trei ani, ├«n 1988, mai ├«nt├ói la editura Garzanti, apoi ├«n colec┼úia Oscar a editurii milaneze Mondadori, ├«n 1993, cu titlul provizoriu (stabilit de so┼úia scriitorului) Lec┼úii americane, cu subtitlul ÔÇ×┼×ase propuneri pentru proximul mileniu” (ÔÇ×Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennioÔÇŁ). Cele cinci, s─â le spunem, “lec┼úii” se ocup─â de urm─âtoarele “teme” ale crea┼úiei literare, discutate, abordate din perspectiva creatorului, adic─â al laboratorului propriu de crea┼úie al unui mare scriitor care se decide s─â ├«nfrunte o problematic─â gen “poetry” ├«n stil … american: u┼čurin┼úa (ÔÇ×leggerezzaÔÇŁ), rapiditate (ÔÇ×rapidit├á), exactitate (esatezza), vizibilitate (visibilt├á) ┼či multiplicitate (molteplicit├á).

Cum u┼čor se poate observa, “temele” sunt puternice, perspectiva abord─ârii extrem de incitant─â, iar cartea, ca atare, chiar ┼či ├«n circumstan┼úele de apari┼úie, prezentate mai sus, s-a transformat ├«ntr-un adev─ârat reper de lectur─â, dac─â nu chiar ├«ntr-un fel de best-seller al genului. Ar fi ├«n sine demn de remarcat, de altfel, c─â “lec┼úiile” calviniene au constituit, peste doar opt ani de la redactarea lor, pretextul pentru “lec┼úiile” pe care Umberto Eco le va sus┼úine la aceea┼či universitate american─â cu titlul ┼×ase plimb─âri prin p─âdurile narative (ÔÇ×Sei passeggiate nelle bosche narrativeÔÇŁ), ap─ârute ulterior ┼či la noi, ├«n excelenta traducere a ┬žtefaniei Mincu, la editura Pontica).

├Än scurtul preambul al aventurii sale, autorul ├«┼či pune lucrarea sub semnul modific─ârii de paradigm─â pronosticat─â de trecerea ├«ntr-un nou mileniu ├«n domeniul literaturii: argument├ónd c─â mileniul care se ├«ncheia a fost ┼či al c─âr┼úii (“├«ntruc├ót a v─âzut obiectul-carte lu├ónd forma care ne e familiar─â “), refuz─â s─â se aventureze ├«n pronosticarea destinului c─âr┼úii, accept├ónd doar s─â “dedice aceste conferin┼úe ale mele unor valori, calit─â┼úi sau specificit─â┼úi ale literaturii care mi-au stat ├«n mod particular la suflet, c─âut├ónd s─â le situez ├«n perspectiva noului mileniu”.

Gradul de maxim interes al scrierilor de “poietic─â” ale marelui scriitor consist─â tocmai ├«n caracterul aplicativ ┼či pragmatic, fiecare aser┼úiune teoretic─â fix├óndu-┼či ca punct de reper pozi┼úia sau situarea propriu-zis─â a “temei” ├«n laboratorul propriu de crea┼úie, de unde originalitatea demersului, direc┼úionalitatea ┼či concrete┼úea informa┼úiei, tot at├ótea atribute ale unei lucr─âri de anvergur─â, imposibil de eludat ├«n vreun proiect naratologic de substan┼ú─â.

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

unu × = 4

Arhiva

mai 2017
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Apr   Iun »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031