v.p. (epistol─â cvasi-clandestin─â)

Lui Vio, la 60 de ani   S─â te fi z─ârit ├«nt├óia oar─â ├«n vacarmul unei adun─âri
Cite┼čte

Viorel Pîrligras: risipitorul de har

Viorel Pîrligras e un risipitor: al darurilor cu care a fost binecuvântat, al pasiunii pentru
Cite┼čte

Umberto Eco ÔÇô un medievist ├«n postmodernitatea virtual─â

Umberto Eco ÔÇô un medievist ├«n postmodernitatea virtual─â   (Aproxim─âri ipotetice) George Popescu   ┬á Printre cele mai ascu┼úite, inventive ┼či rafinate
Cite┼čte

Geo Vasile ÔÇô traduc─âtorul congener cu Gellu Naum

Geo Vasile ÔÇô traduc─âtorul congener cu Gellu Naum   Numele lui Geo Vasile l-am ├«nt├ólnit, cred, ├«nt├óia
Cite┼čte

la carta bionda del Caff├ę del Turco

la carta bionda del Caff├ę del Turco   ci sono altri hamletÔÇŽ la carta bionda del Caff├ę del
Cite┼čte

Gela Enea sau revolta disimulat─â elegiac

Ceea ce surprinde la întâia lectură a poeziei din cea de-a doua carte de versuri
Cite┼čte

Poezia ÔÇĺ sinonimie a onticului

Cu un debut revuistic ├«n ├«ndep─ârtatul 1973 ├«n revista sibian─â ÔÇ×TransilvaniaÔÇŁ ┼či cu botezul lui
Cite┼čte

disidenţă vs. rezistenţă prin cultură

  ├Än acest eseu propun o clarificare a dihotomiei disiden┼ú─â/ rezisten┼ú─â care pare sub├«nscris─â, din p─âcate,
Cite┼čte

La Rio de Janeiro Un cartier luxuriant ca un biliard al viitorului Braziliei

Se vor împlini în curând trei ani de la preluarea puterii, în Brazilia, de către
Cite┼čte

Mario Luzi: o poezie inedit─â

Am scris despre poetul italian finalist, trei ani consecutivi, al Premiului Nobel, o monografie (Povara
Cite┼čte

Eugenio Montale

    ├Än fum De c├óte ori te-am a┼čteptat la gar─â ├«n frig, ├«n cea┼ú─â. M─â plimbam tu┼čind, cump─âr├ónd ziare
Cite┼čte

Un studiu de Italo Calvino

Sfidarea labirintului[i]   1. De la revolu┼úia industrial─â, filosofi, literatur─â, art─â au cunoscut o traum─â pe care
Cite┼čte

Michele Ranchetti și poezia epifanică

Michele Ranchetti și poezia epifanică Michele Ranchetti, născut la Milano în 1925, decedat la Florenţa, în
Cite┼čte

ÔÇ×Rom├ónia ÔÇô al treilea ┼ú─ârm al fluviului care curge ├«n─âuntrul meuÔÇŁ

Interviu cu poetul, romancierul, traduc─âtorul ┼či academicianul brazilian MARCO LUCCHESI Marco Lucchesi 1Sosit pentru a nu
Cite┼čte

Incon┼čtien┼úa p─âc─âtoas─â a unor ÔÇ×formatoriÔÇŁ de opinie

Iată ce scriam cu mai bine de patru ani în urmă; mai exact, în 23
Cite┼čte

Mario Costantini

Mario Costantini: Pe drumul spre casă George Popescu  Au trecut aproape două decenii de când, în medievala
Cite┼čte

Eleanor Mircea Insolitarea ludic─â a cotidianului

Eleanor Mircea Insolitarea ludic─â a cotidianului   Din noul (merituos ╚Öi provocator) val de poe╚Ťi craioveni, Eleanor Mircea
Cite┼čte

Alda Merini

Alda Merini I poeti lavorano di notte / Poe╚Ťii lucreaz─â noaptea ÔÇ×C├ónd sunt ├«ntrebat─â de unde se
Cite┼čte

EUGENIO MONTALE Misterul unui poet. Ezra Pound.

EUGENIO MONTALE Misterul unui poet. Ezra Pound. (ap─ârut ├«n ÔÇ×Corriere dÔÇÖinformazioneÔÇŁ, 26-27 aprilie 1958, apoi ├«n colec╚Ťia
Cite┼čte

Andrea Zanzotto: o nou─â Divina Mimesis

Andrea Zanzotto: o nou─â Divina Mimesis ┬áGeorge Popescu ┬áAndrea Zanzotto, ÔÇťcel mai bun dintre poe╚Ťii italieni n─âscu╚Ťi
Cite┼čte

Restituiri: Tiberiu Iliescu ÔÇô simetria frondei

28 iulie 2016
Autor

A┼ča cum avertizam cu doar c├óteva zile ├«n urm─â, scotocind arhive mai vechi am decis s─â restitui cititorului, subjugat ÔÇô confiscat? ÔÇô noii tipologii de lectur─â impus─â de paradigma new media, pagini mai ÔÇ×vechiÔÇŁ (actualitatea ┼či motiva┼úia e mai cur├ónd un test c├ót un pariu), unele ap─ârute ├«n presa a unor vremuri c─ârora destui tr├ómbi┼úa┼či ai nega┼úiei totale le contest─â validitatea ├«n consens cu instituirea unei incongruente ╚Öi p─âc─âtoase ÔÇ×g─âuri negreÔÇŁ a culturii noastre de-a lungul dificilelor decenii ale vechilor regimuri comuniste. De┼či ne├«nregistrat ├«n ÔÇ×cartea neagr─âÔÇŁ a interzi┼čilor, fostul ctitor ┼či ordonator al excelentei publica┼úii ÔÇ×MeridianÔÇŁ din Craiova interbelic─â, prin acurate┼úea de destin ┼či, mai ales, prin caracterul insurec┼úional, despre autorul care, din varii circumstan╚Ťe, nu-┼či l─âsase numele dec├ót pe dou─â c─ârticele, nu era nici u┼čor ┼či nici recomandabil s─â-l readuci ├«n circuitul curent ├«n chiar momentul ├«n care, anulat de multi┼čor ÔÇ×dezghe┼úulÔÇŁ, tocmai se lucra, cu o r├óvn─â ignar─â, la un set de constr├óngeri culturale egale doar cu cele ale vie┼úii sociale cu amploarea de-acum istoricizat─â. ┬á┬á

Articolul ap─ârea ├«n ultimul num─âr din 1980 al revistei ÔÇ×RamuriÔÇŁ sub patronajul lui Marin Sorescu. Figura ┼či opera acelui frondeur craiovean, scurt timp ┼či director al Na┼úionalului din B─ânie, aveau s─â fie recuperate, exemplar, peste vreun sfert de veac de la evocarea aplicat─â pe care o avansasem ├«n preajma unor sfinte s─ârb─âtori ale iernii din pomenitul an.

 

N.B. O restitui cu ortografia de atunci

Tiberiu Iliescu ÔÇô simetria frondei

 

 

 

 

 

C├«teva linii bizare ├«nso┼úesc destinul literar al lui Tiberiu Iliescu, fostul mentor al uneia dintre publica┼úiile de prestigiu ale deceniului al patrulea, acele rare. dar extrem de c─âutate ÔÇ×caete” Meridian (1934ÔÇö1946), ├«n paginile c─ârora avangarda poetic─â rom├óneasc─â ┼či-a delegat spiritul de sintez─â, cenzur├«ndu-┼či excesele primare, din perspectiva unei clasiciz─âri ├«n plin─â mi┼čcare. E de presupus c─â ├«n cazul acestui ÔÇ×gra┼úios atlet ├«n baletul lui de joac─â aparent─â” (┼×tefan Roll), intelectual de clas─â, rafinat, cu o exact─â reprezentare a spa┼úiului poetic modern, plenar ┼či direct angajat ├«ntr-o lupt─â, nu rareori precar─â ├«mpotriva ordinii tradi┼úionale a valorilor, un ..aristocrat” al pudorii scrisului (ÔÇ×Vous savez que la pudeur est la forme rosaient de la l├óchet├ę.

…”), cursul s─âu biografic i-a impedimentat edificiul operei, st─âvilindu-i entuziasmul ini┼úial, pulveriz├«ndu-i p├«n─â la urm─â, poate, orgoliul creator…

Cum cercet─ârile literare nu au ignorat cu totul meritele lui T. Iliescu de ini┼úiator ┼či conduc─âtor de publica┼úie literar─â, cum, de asemenea, importan┼úa sa in ├«ntre┼úinerea unui climat literar (estetic, in primul r├«nd) ├«ntr-un mediu ├«n care ÔÇ×cadavrul’” s─âm─ân─âtorismului era, teoretic, ├«mb─âls─âmat dup─â normele unei culturoterapii aproximative, a c─âp─âtat orizont ├«n studii de restituiri marginale, ÔÇ×textele” literare propriu-zise au fost prea facil deferite unei t─âceri nedrepte, ├«n mare m─âsur─â, cu complicitatea autorului ├«nsu┼či.

Or, studiul de fa┼ú─â are inten┼úia unei semnal─âri ┼či a unei sublinieri : dincolo de circumstan┼úele biografiei, de meritele sale enun┼úate anterior, Tiberiu Iliescu este un scriitor, autor adic─â al unor texte literare, ce invoc─â intersectarea simetric─â a poemului liber de orice restric┼úii determinative ┼či a eseisticii rafinate, marcat─â, ├«n egal─â m─âsur─â, de elanul unei inventivit─â┼úi lucide ┼či temeritatea unei culmina┼úii a verbului creator. ÔÇ×Textele” sale se g─âsesc risipite, ├«n cea mai mare parte, ├«n paginile ÔÇ×Meridianului” ┼či au fost, de asemenea, adunate ┼či ÔÇ×aruncate” de autor, cu o regretabil─â lips─â de interes, ├«ntre coper┼úile a dou─â culegeri : ÔÇ×Flori de frig” (Craiova. Meridian, 1938) ┼či ÔÇ×La coco┼čul sp├«nzurat” (Buc, EPL, 1968), ultima fiind, in fond. o selec┼úie sporit─â cu texte ap─ârute dup─â 1938 ┼či organizat─â pe sec┼úiuni.

Prin urmare, opera lui Tiberiu Iliescu, at├«ta c├«t─â este (dincolo de posibile surprize ale sertarelor) se afl─â, ├«n spiritul ┼či ├«n integralitatea ei, ├«n paginile acestei culegeri, cu un titlu ce divulg─â un univers al clovneriilor autohtone sau. cum inspirat se exprima ┼×t. Roll la apari┼úia ei, un ÔÇ×titlu de han literar…”.

Iat─â. redus la trei ÔÇ×respira┼úii sintactice” (nega┼úia, afirma┼úia denotativ─â ┼či nostalgia poetic─â), textul unui Denun┼ú, din ÔÇ×MeridianÔÇŁ, 1935 : ÔÇ×G├«ndirea rom├óneasc─â este animat─â de efervescen┼úa unor spiritualit─â┼úi minore…/… / Intermediar, s-a impus ├«ntotdeauna spiritul critic ca o valoare sigur─â, ├«ns─â contemplativ─â. Este ├«nc─â o obsesie eseul lucid, rece, de o verv─â sclipitoare, de o spiritualitate curat─â, de o erudi┼úie vast─â, felurit─â a lui Paul Zarifopol. /…/ Pretutindeni, numai latifundii virane de pust─â necuprins─â !…”.

Stilul ÔÇö poetic, prin excelen┼ú─â ÔÇö a lui Tiberiu Iliescu trebuie ├«ns─â cercetat ├«n capacitatea autorului de a regiza un mic spectacol verbal : el organizeaz─â, cum ar spune Eco, dezordinea ├«n jurul unor ÔÇ×germeni formativi”, prin abateri suveran ├«ntre┼úinute de la ÔÇ×sistemul de a┼čtept─âri”.

ÔÇ×Textul” (fie manifest-art─â poetic─â, fie mim├«nd forma eseistic─â a lu─ârii de pozi┼úie, utiliz├«nd o tehnic─â contrapunctic─â) debuteaz─â imprevizibil, min├«nd orice a┼čteptare : ÔÇ×├«mi plac oamenii ├«nfrin┼úi” : continu─â prin inser┼úia metaforicului ÔÇö ÔÇ×Numai ei au aprins marginile p─âm├«ntului”- ÔÇö, alterneaz─â cu refuzul comportamental al realului calomnios (ideologia de dreapta, ├«n acest caz) ÔÇö ÔÇ×Totalitarismul a introdus ├«n actualitate r─âcnetul fiarei. Este o psihologie colonial─â care scuz─â deficien┼úa facult─â┼úilor” ÔÇö, suspend├«nd apoi textul irevocabil ├«ntr-o ultim─â nedeterminare : ÔÇ×Omul este singur cu apa. O ap─â de minereu, cu desene de album primar…”.

Metafora prolifereaz─â ; textul ├«nsu┼či este marcat, esen┼úial, de o ÔÇ×irizare” metaforic─â, ce pare s─â traduc─â in act efortul de condensare ┼či distan┼úare prin luciditate. Dumnezeu pare s─â fie (├«n ÔÇ×Unde este Dumnezeu ?”, din ÔÇ×MeridianÔÇŁ (1946) ÔÇ×regele de carton publicat prin abecedare”, dac─â semnificantul n-ar trimite, deopotriv─â, la semnifica┼úia real─â a cuv├«ntului. Apoi, ÔÇ×textele” ├«┼či sporesc necontenit ambiguitatea, refuz├«nd r─âspunsul, solu┼úia, p─âstr├«nd spa┼úiul literar sub semnul emblematic al interoga┼úiei, al anchetei (ÔÇ×Unde e pre┼úul care s─â anun┼úe silaba iluminat─â a transcenden┼úei ┼či a m├«ng├«ierii celeste?” (Ibid.).

S├«ntem, cu alte cuvinte, pretutindeni, ├«n acest univers de metafore ┼či gnomii caracterizate, ├«n prezen┼úa unei st─âri de poeticitate, proiectat─â printr-o alchimie verbal─â, supus─â ├«ns─â corecturilor unei lucidit─â┼úi ce izvor─â┼čte dintr-o con┼čtiin┼ú─â critic─â ├«nso┼úitoare ; cum afirmam, s├«ntem ├«n prezen┼úa unor texte poetice ce isc─â poezia calcul├«nd-o, realizind-o din interior.

Stilul lui T. Iliescu ┼úine de ceea ce am numi o sintax─â a lucidit─â┼úii, c─âreia i s-ar putea subsuma o ÔÇ×simetrie a frondei” (un indiciu al procesului de clasicizare a avangardei la nivel expresiv) ┼či o ÔÇ×confiden┼ú─â clandestin─â” (expresiile s├«nt ale autorului).

De aici, mimarea spiritului retoric :

ÔÇ×Doamnelor ┼či Domnilor, eu s├«nt un vagabond stelar ┼či nu un grefier de litere…”, situarea ironiei sub semnul imprevizibil al singur─ât─â┼úii : ÔÇ×Ea e scutierul singur─ât─â┼úii adic─â factorul care determin─â adeziunea cea mai exact─â cu divinitatea armoniei generale”. Cel─âlalt versant al simetriei frondei ar fi sentimentalitatea (ÔÇ×ceea ce este mai principal e silaba inimii”).

ÔÇ×Textul” lui T. Iliescu este, de fapt, un ÔÇ×pretext”, un fel de privilegiu al jocului aparent, cultiv├«nd ironia devastatoare, mim├«nd mai toate bravadele, invoc├«nd cuv├«ntul pentru a formula, iar nu pentru a face, chiar ┼či atunci c├«nd ├«┼či propune calea situ─ârilor axiologice ; este, a┼čadar, un text de semnifican┼úi, ┼či nu de semnifica┼úii.

ÔÇ×Nici petal─â de crin, nici arm─â de cruciatÔÇŁ, cum expresiv se exprim─â poetul ├«n manifestul primar al publica┼úiei sale. O ÔÇ×ezitare anticipat─â” la ÔÇ×inaugurarea g├«ndului vertical” ; un fel de a se ap─âra din fa┼úa avertismentului malarmean : ÔÇ×La po├ęsie est un grand ├ęchec perp├ętue…”.

Din revista ÔÇ×RamuriÔÇŁ, nr. 12, decembrie 1980, p. 9.

 

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

× 7 = treizeci cinci

Arhiva

iulie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Sâ Du
« Iun   Aug »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031