Cesare Pavese și literatura română

Cesare Pavese și literatura română   Am avut ca prim resort spre Citeşte

EXEMPLARITATEA CA DESTIN LITERAR

Giacomo Prampolini și literatura română   Argumentul intervenției noastre e strâns conectată Citeşte

Crochiuri de vise întrerupte

Crochiuri de vise întrerupte     Un oracol în stufărișul verde surâde morții Citeşte

poeme regăsite vara 2017

am ajuns deja mâine   Nu găsesc drumul pentru că sunt în Citeşte

Bianca Maria Frabotta Poesie scelte da me / Poezii alese de mine

  „În lăuntrul nostru există o parte mută, apăsătoare ca o Citeşte

Un mio saggio su Andrea Zanzotto / Un eseu al meu despre Andrea Zanzotto

Un mio saggio su Andrea Zanzotto, rivista „LE MUSE” - Citeşte

Coșmaruri

Coșmaruri   Mamei memento al clipei despărțirii   Age quod agis –   Împușcătura din somn Citeşte

Un pensiero dantesco assolutamente attuale

Chiunque ragiona in modo così ripugnante da credere che il Citeşte

ALTE NOI POEME

LA UMBRA UNEI STRANII MELANCOLII   Pe bătrânica Veta a lui Buță Citeşte

Dante Maffia, Per Craiova... poeme

DANTE MAFFIA   Per Craiova*·   Ce e iubirea   Au încercat să ne învețe Ce e Citeşte

Disidenţă vs. rezistenţă prin cultură

disidenţă vs. rezistenţă prin cultură Notă: Repropun aici o intervenție la un Citeşte

Davide Rondoni Mișcarea poeziei, o lungă adnotare despre Dante

Davide Rondoni   Mișcarea poeziei, o lungă adnotare despre Dante Nostalgia mișcării   Commedia Citeşte

Alte noi poeme

  Săgeata lui Zenon   L-am întâlnit pe Kafka în miez de Citeşte

Un cinefil desuet: ispita anacronismului

În ciuda multor evidențe din îndeletnicirile mele de-a lungul unei Citeşte

Giuseppe Ungaretti Poesie / Poezii

  Poesie tratte da Dialogo 1966-1968   Poeme din volumul „Dialog” 1966-1968 È ora famelică   Strappati Citeşte

UN MAGNAT ÎN SLUBA COMUNITĂȚII

  Blog/Notes   George Popescu   UN MAGNAT ÎN SLUBA COMUNITĂȚII   (Un model terapeutic pentru maladiile Citeşte

Noi poeme noi

  Horrendus mundus   Nu mai alerga. Oprește-te, Lume: alertă de-acum și prea hazardată, Citeşte

Vittorio Sereni despre Salinas òi Celan

Vittorio Sereni   UN DINCOLO DE POEZIE*   (P. Salinas –  P. Celan)   Înainte de Citeşte

George Popescu

e se tremo è perché sento   e se tremo è perché Citeşte

Itaca

Itaca – la deviazione dall’equivoco? Una ipotesi di lettura poetica di Citeşte

Poeme în mărime naturală, de Patrel Berceanu

18 March 2021
Autor

Poeme în mărime naturală, de Patrel Berceanu

(apărut la în cotidianul „Înainte”, din 19 ian. 1984, p.2)

 

Cel de-al doilea volum de versuri al lui Patrel Berceanu (Poeme în mărime naturală, Editura Scrisul românesc, 1983) propune cititorului un univers divers, asumat sub semnul unei fantezii debordante, cu o libertate de expresie pe care numai ironismul rafinat o cenzurează. Ironist și fantezist, acestea ar putea fi mărcile critice, repede formulate, ale lui Patrel Berceanu din această carte ce probează deopotrivă un plin interior, un examen al intrării în maturitate: „cum ne e gândul la secoli / când viața e un veșmânt prea larg,/ pentru noi…”

Univers divers, spuneam, tutelat de un suflu al inteligenței, cu sintagme interogative subsumând convenționalul, refuzând oricum reprezentările de circumstanță.

Primul ciclu al cărții, intitulat nu fără oarecare ostentație Veșminte pentru întomnare, ne apare ca o încercare de restaurare a realului, de recuperare a lui prin asumarea de „tăieturi” în carnea onticului: de aici, spiritul polemic prin excelență al ciclului și al cărții în totalitatea ei. Refuzul metaforei extatice, a stereotipiilor livrescului marchează sentimentul de comuniune cu lucrurile și, drept urmare, Patrel Berceanu se așază deliberat, intuindu-și cu siguranță intimele ispite, sub semnul instructiv al lecției, încă vii, a poeziei suprarealiste. Dacă „între grămezile de cărți te simți la strâmtoare / acolo-i singurătatea mai amară…”, poetul solicită ieșirea din largile zări, acolo unde „iarba se mulțumește și cu atât: e-n stare să / crească și pe o biblie proaspăt ruginită…”

Ici-colo, expresia înglobează paradoxul, unele versuri au forma unor sentințe („nu-i lipsesc ochii / îi lipsesc lacrimile” – Portretul unui secol) alteori tehnica contrapunctică dă seamă de virtuozitate a gândirii poetice sprijinite pe sentimentul caducității: „parabola florii nu e mireasma / dar colivia desigur dă idee exactă de zbor / astfel desfid pe acela ce caută sens / acestei dimineți de vis și candoare / eu știu câte se pot întâmpla / într-o singură clipă de neatenție a veacului” (Parabola florii nu e mireasma).

Stilul cvasi-”reportericesc” divulgă tentația unei concreteți a imaginii, peisajul este „cinematografiat” subtil, cu rafinament și metafore dense, abil distribuite în spațiul poemului (Tropical colour TV „Gânduri”); literatura, ea însăși, e obiect al ironiei invocația apucă, mai totdeauna, drumul realului, „un fel de natură”, poetul acceptă dialogul – polemic – cu expresiile consacrate, cu literaturizarea („Dacă-i de gâtuit vreo elocvență / n-o căutați în cărți, ci în natură”); poezia țintește accesul la lucruri: „câteva sute de cărți ronțăie pe nerăsuflate / în speranța că așa lucrurile or să se vadă mai bine // Într-adevăr am citit cărți să văd lumea mai bine…”

Uneori lirismul uită presiunile ironiei și capătă reflexe de cristal pur („dacă în noaptea asta roua / izbește nemiloasă-n dungă / clopotele lumii / binevenită fie/ : la fel clopotele Lumii izbindu-se de-o păpădie,/ are cutremurarea plopilor / când vântul nu vă caută / pricină…”

Poemul „Cum să astupi o zare?” e o artă poetică, simptomatică pentru ceea ce numeam mai înainte refuzul ordinii livrești și opțiunea în favoarea naturii: „Dacă speranța n-ar avea ceva / din nebunia candorii / cine-ar mai coborî în galeriile vremii / să vindece norii? // Caraghioase bandaje cuvintele / cum să astupi cu ele întreagă o zare / De unde nori de unde suflet / să speli copacii pe picioare?”.

În  fapt, chiar titlul acestei cărți, Poeme în mărime naturală, divulgă intenția poetului de a conferi lirismului o dimensiune ontică, opțiune deci prin cunoașterea imediată, prin contact, prin asumare a realului. Ispita reificării e pretutindeni aici, iar cuvântul capătă funcții insurecționale, Patrel Berceanu cultivând calamburul, dând cu tifla formulelor consacrate și, în general, speriat de dimensiunea Bibliotecii, „săpându-i, metaforic vorbind, mormântul, subminând-o din interior. Univers, pe alocuri clovnesc, multe versuri iau forma unor veritabile „replici” de… scenă (Monolog oarecum danez), alteori (Cântecul scenografului) e ironizat și „descompus, prin modalitatea „peisajului decupat piesă cu piesă”, lirismul tradițional, în postura (sau impostura) sa e numit, nu fără un plus de plasticitate, „pășunism”.

Poezie arțăgoasă, cu metafore pliindu-se pe peisaje din care țipă lucruri lăcătuite în solitudine, cu apostrofări ale miturilor căzute-n rugină, ale unor „monștri sacri” (Cutărică-Dante – spune undeva poetul!), este ceea ce ne oferă Patrel Berceanu în acest al doilea volum al său, o carte incitantă la lectură, valorificând plenar virtuțile și talentul unuia dintre poeții importanți ai tinerei generații.

George Popescu

Arhiva

March 2021
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031