Cesare Pavese și literatura română

Cesare Pavese și literatura română   Am avut ca prim resort spre Citeşte

EXEMPLARITATEA CA DESTIN LITERAR

Giacomo Prampolini și literatura română   Argumentul intervenției noastre e strâns conectată Citeşte

Crochiuri de vise întrerupte

Crochiuri de vise întrerupte     Un oracol în stufărișul verde surâde morții Citeşte

poeme regăsite vara 2017

am ajuns deja mâine   Nu găsesc drumul pentru că sunt în Citeşte

Bianca Maria Frabotta Poesie scelte da me / Poezii alese de mine

  „În lăuntrul nostru există o parte mută, apăsătoare ca o Citeşte

Un mio saggio su Andrea Zanzotto / Un eseu al meu despre Andrea Zanzotto

Un mio saggio su Andrea Zanzotto, rivista „LE MUSE” - Citeşte

Coșmaruri

Coșmaruri   Mamei memento al clipei despărțirii   Age quod agis –   Împușcătura din somn Citeşte

Un pensiero dantesco assolutamente attuale

Chiunque ragiona in modo così ripugnante da credere che il Citeşte

ALTE NOI POEME

LA UMBRA UNEI STRANII MELANCOLII   Pe bătrânica Veta a lui Buță Citeşte

Dante Maffia, Per Craiova... poeme

DANTE MAFFIA   Per Craiova*·   Ce e iubirea   Au încercat să ne învețe Ce e Citeşte

Disidenţă vs. rezistenţă prin cultură

disidenţă vs. rezistenţă prin cultură Notă: Repropun aici o intervenție la un Citeşte

Davide Rondoni Mișcarea poeziei, o lungă adnotare despre Dante

Davide Rondoni   Mișcarea poeziei, o lungă adnotare despre Dante Nostalgia mișcării   Commedia Citeşte

Alte noi poeme

  Săgeata lui Zenon   L-am întâlnit pe Kafka în miez de Citeşte

Un cinefil desuet: ispita anacronismului

În ciuda multor evidențe din îndeletnicirile mele de-a lungul unei Citeşte

Giuseppe Ungaretti Poesie / Poezii

  Poesie tratte da Dialogo 1966-1968   Poeme din volumul „Dialog” 1966-1968 È ora famelică   Strappati Citeşte

UN MAGNAT ÎN SLUBA COMUNITĂȚII

  Blog/Notes   George Popescu   UN MAGNAT ÎN SLUBA COMUNITĂȚII   (Un model terapeutic pentru maladiile Citeşte

Noi poeme noi

  Horrendus mundus   Nu mai alerga. Oprește-te, Lume: alertă de-acum și prea hazardată, Citeşte

Vittorio Sereni despre Salinas òi Celan

Vittorio Sereni   UN DINCOLO DE POEZIE*   (P. Salinas –  P. Celan)   Înainte de Citeşte

George Popescu

e se tremo è perché sento   e se tremo è perché Citeşte

Itaca

Itaca – la deviazione dall’equivoco? Una ipotesi di lettura poetica di Citeşte

Claudia Mandi: cronică plastică

28 September 2020
Autor

Claudia Mandi:

În-chipu(i)ri cromatice în resuscitarea artistică a romanității antice

(Repere revelatorii într-o expoziție remarcabilă)

 

George Popescu

 

Nu sunt un specialist în arta (plastică, mai exact), deși din tinerețe, un degustător al ei animat de creatorii din Bănie, mulți dintre ei amici și companioni în ambientul cultural al locului, am publicat câteva cronici expoziționale și ca reflex oarecum incidental al curiozității iscoditoare de frecvent participant la vernisaje, ca și, uneori, în intimitatea atelierelor lor. Peregrin activ cultural prin Italia vreme de aproape trei decenii, era firesc să nu scap niciun prilej, când acesta s-a ivit, de a vizita și admira bogățiile știute ale unei arte patrimoniale de excepție în istoria universală a genului și geniului creator în spațiile diverselor muzee ce pretutindenesc în BelPaese.

În acest particular context, întâlnirea cu recenta etapă creatoare a artistei craiovene, născute întâmplător în comuna mea natală, școlită însă în Bănie și, apoi, la Timișoara, Claudia Mandi, în ambianța personalei sale cu titlul în italiană (unde a făcut stagii de perfecționare și a și expus) ANTICHITÀ IMMAGINATA, mi-a generat pe loc impresia unui act evenimențial pe cât de inspirat tematic pe atât de relevant în dimensiunea unui har artistic în deplină afirmare. Și, aș spune, și ca pilduitoare etapă de maturitate ce indică profilul unei confirmate personalități în domeniu.

La greu evitabila întrebare cu privire la „sursa” acestei, cumva neașteptate, cel puțin la noi, teme, răspunsul ni-l sugerează artista însăși, evocând sejurul său la Roma, instructiv întrucât mijloc de o bursă de studiu, locul în care vestigii figurale, murale, sculpturale ori nemurite de mâinile unor geniali ai picturii spuzesc la fiece pas. Mi se par de neignorat, dacă nu cumva intrinseci vocației și profilului asumate ca atare de artistă, orientarea sa încă din faza universitară către barocul roman, ca și imboldul problematizării, într-un sens strict specific artei picturale, imaginației, ca resort creativ activat în resursele sale cele mai proiective.

Parcurgându-i, fie și succint, activitatea sa expozițională constatarea că aproape opt din cele circa 20 de întâlniri cu publicul s-au împlinit în Italia, cu tematici diverse însă mereu pe o linie a autentificării vocației sale de iscodire a chipului uman îndeosebi sub impactul pliat pe cromatica densă și felurită cu cele patru elemente ce străbat istoria culturală și umană de la începuturile lor: aer, pământ, foc și apă.

Ele, elementele îmi par producătoare de sens pentru diversitatea cromatică, încadrând, în același timp, corpurile umane, nu cu totul întâmplător masiv feminine, în culori nuanțate, fluide (ca în tablourile venețiene dintr-o altă etapă-expoziție), fluctuante, în mișcările insinuate cu abilitate și, aș spune, măiestrie; cromaticul, albastrul azuriu specific și acesta din urmă peisajului italian, ocrul, cu nuanțe de roșu și albastru îndeosebi în figurarea corpurilor feminine, cu extrem de puțin negru ori gri mai des în uzul unor liniaturi transversale spre a le conferi o transparență mai mare, roșul, într-o mare diversitate de nuanțe, albul și, evident, ca suport pentru albastrul marin ori pentru fluența aceleiași corporalități mai tot timpul de ordinul unor siluete în contururi de o admirabilă precizie.

Marcate de o expresivitate care captivează, incită, suscită chiar simțurile ațipite ale individului uman contemporan prizonier al vizualului televiziv ori filmic, cu miza pe un real nu doar crud, ci mai ales trecut prin laboratoare ori studiouri „cosmetice”, imaginile corporale din tablourile Claudiei Mandi, în expoziția aceasta găzduită de Galeria plasticienilor craioveni, sunt, pe de o parte, dinamice (ca un resort, cum anticipam din titlu, de apropiere a lor, străvechi predefinite, evoluând însă, subtil și nelipsite de gustul unei grații, la rându-i doar ușor sugerate), însă pe de altă parte constante în căutarea unei dimensiuni a spiritualului.

Ceea ce autoarea numește, undeva, „paradoxul clasic/anticlasic”, calibrat prin varii tehnici ale artei italiene din diferitele epoci ale plurisecularei sale istorii, nu ocolește, în opinia mea, nici eclatante pliuri expresioniste, cu acel tonus al imaterialității ce susține transparența unui peisaj, dar în care se încadrează chipul, figura, așadar corpul uman restituit zestrei – ori rădăcinii – sale spirituale.

Minuțiozitatea desenului, ce așteaptă, parcă, să fie căutată în mixturile de detalii, toate realizate și, finalmente, sesizabile de privitor ca debit al unei acuratețe eminente converg, fiecare și împreună, la edificiul unei arte remarcabile, configurând, pe un relativ scurt parcurs, atributele unei artiste ce-și înscrie numele – și creația sa – în exemplaritatea unui destin artistic deja fixat și asumat.

Sârguința, simțul, pe alocuri acerb, al căutării – devin nu doar de surse inspiratoare ori de tehnici picturale novatoare, ci și mai ales repere de iscodire în lăuntrul imaginației și al fanteziei, fără de care nicio creație nu se poate împlini cu adevărat.

În – chipu-i ri, așadar, cum sugeram încă din titlu cu insistență programatică pe conceptul de corporalitate (antică) restituită pare-se memoriei noastre tot mai străine de rădăcinile risipite, dar regăsibile prin arealul atât de întins al artei.

 

Arhiva

September 2020
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930